Burman, Anders. (2014) Pedagogikens idéhistoria. Uppfostringsidéer och utbildningsideal under 2500 år. Lund: Studentlitteratur. (296 s)
Kroksmark, Tomas (red.). (2011) Den tidlösa pedagogiken. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur (i urval ca 200 s.)
Schött, Kristina. (2015). Studentens skrivhandbok. (3. [bearb.] uppl.) Stockholm: Liber. 185 s.
Serder, Margareta. & Jobér, Anna. (red.) (2021). Vetenskapliga teorier för lärare. (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. Kap 1-2, 36 s.
Artiklar väljs i samråd med kursansvarig.
Ämnesdidaktik: Perspektiv på forskning
Om kursen
Kursen syftar till att studenterna fördjupar sin förståelse för vetenskapsteoretiska perspektiv, forskningsprocess samt ämnesdidaktik som forskningsområde
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna fördjupar sin förståelse för ämnesdidaktik som forskningsområde och relaterade forskningsprocesser.
I kursen studeras och diskuteras ämnesdidaktisk nationell och internationell forskning och de kritiska frågor som aktualiseras i förhållande till utgångspunkter och forskningsprocess.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Godkänd kurs: SO689F Ämnesdidaktik: Forskningsmetodisk fördjupning, 7,5 hp
Eller
Godkänd kurs: IS632F Ämnesdidaktik: Vetenskapsteori och forskningsmetoder, 7,5 hp
Eller
Yrkesexamen på avancerad nivå avsedd för undervisning i grundskolan eller i gymnasieskolan.
Urval
Högskolepoäng 100%
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).