I delkursen undersöks olika vetenskapliga texter, både gemensamma och individuellt valda ämnesdidaktiska kunskaps-, litteratur- och forskningsöversikter. Dessa texter analyseras med avseende på innehåll och form, syfte, funktion och användning. Värderingar görs med hänsyn till relevanta teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter. Studenten utvecklar sin förmåga att söka litteratur genom elektroniska databaser.
Ämnesdidaktik: Perspektiv på forskning
Om kursen
I huvudområdet ämnesdidaktik är syftet att studera undervisning, lärande och kunnande i relation till olika skolämnens undervisningsinnehåll utifrån didaktiska perspektiv och frågor.
Syftet med denna kurs är att du ska tillägna dig fördjupade kunskaper om forskningsöversikters funktion och hur dessa kan utformas beroende på syfte och ämnesområde. Tanken är också att du ska utveckla din förmåga att självständigt söka, kritiskt granska och författa forskningsöversikter inom ämnesdidaktik med inriktning mot undervisning och lärande.
Kursen kommer att genomföras på sen eftermiddag/kvällstid.
Kursinnehåll
.
Inom ramen för delkursen vidareutvecklar studenten sin förmåga att söka, värdera och motivera vald forskningslitteratur utifrån teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter. Vidare utvecklar studenten sin förmåga att kategorisera, tematisera, syntetisera och kritiskt värdera forskning samt att författa en egen forskningsöversikt inom vald ämnesdidaktisk inriktning
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Godkänd kurs: SO689F Ämnesdidaktik: Forskningsmetodisk fördjupning, 7,5 hp
Eller
Godkänd kurs: IS632F Ämnesdidaktik: Vetenskapsteori och forskningsmetoder, 7,5 hp
Eller
Yrkesexamen på avancerad nivå avsedd för undervisning i grundskolan eller i gymnasieskolan.
Urval
Högskolepoäng 100%
Kurslitteratur
Augustsson, Gunnar (2012). Akademisk skribent. Lund: Studentlitteratur. (168 s)
Bjereld, Ulf, Demker, Marie, Hinnfors, Jonas (2009). Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. Lund: Studentlitteratur. (165 s)
Hart, Christopher (2009). Doing a literature review: releasing the social science research imagination. (Reprint). London: Sage Publications. (230 s)
Ligozat, F. & Almqvist, J. (2018). Conceptual frameworks in didactics–learning and teaching: Trends, evolutions and comparative challenges. European Educational Research Journal, 17, 3-16. (14 s.)
Nilholm, C. (2017). Smart: ett sätt att genomföra forskningsöversikter. Lund: Studentlitteratur.
Poulson, Louise & Wallace, Mike (red) (2004). Learning to Read Critically in Teaching and Learning. London: SAGE (elektronisk bok) (232 s)
Ytterligare forskningslitteratur i huvudområdet väljs i samråd med kursansvarig.
Kurslitteratur inom delkurs
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenten. (HF 1:14).