Program, grundnivå
180 hp
Malmö dagtid 100%
30 augusti, 2021 - 2 juni, 2024

Om utbildningen

Det blir allt vanligare med spel och 3D-effekter i olika sammanhang, vilket gör spelindustrin till en av världens snabbast växande industrier. På spelutvecklingsprogrammet lär du dig hur man gör.

Under den treåriga utbildningen kommer du att, med fokus på programmering och med fördjupning i spelprogrammering, lära dig utveckla mjukvara på ett sätt som är relevant för både spelföretag och andra mjukvarubaserade företag. Detta inkluderar programmering i språk som C# och C++, de senaste teknikerna för 3D-grafik och moderna agila metoder som Scrum och Lean Software Development. Du kommer även lära dig analysera produkter och prototyper för att identifiera och utnyttja fungerande designelement i ny produktutveckling. I utbildningen ingår flertalet omfattande projekt som gör dig van att arbeta i en professionell miljö tillsammans med andra.

Första året

Under första året lär sig studenterna grundläggande programmering samt grunderna i spelprogrammering, 2D. Matematik är viktigt del i spelprogrammering, såväl som kunskap om databaser och fysik för spel. Man läser speldesign, som handlar om att analysera existerande spel för att förstå hur de är uppbyggda och vad som gör spelen engagerande. Under det första året lär man sig processer för att utveckla program, där teori omsätts i ett konkret projekt. 

Andra året

Andra året innebär framförallt en fördjupning i programmering;  C++ samt flertrådad programmering. Kurser som datastrukturer och algoritmer, artificiell intelligens och 3D-programmering står på schemat. Man lär sig grundläggande 3D-modellering för att kunna samarbeta med grafiker i framtiden och i yrkesutövningen. Kursen i spelstudier läses redan andra året även om den fungerar som en bas för det examensarbete som görs sista terminen på utbildningen.

Tredje året

Årskurs tre innehåller en projektkurs där målet är att utifrån en idé skapa ett färdigt spel. Under året gör studenterna dessutom sitt examensarbete. Parallellt med de obligatoriska kurserna ges valbara kurser vilket ger möjlighet till specialisering. Studenterna kan exempelvis välja att fördjupa sig ytterligare inom programmering, 3D-modellering, spel för mobila enheter och så vidare.

Efter avslutad utbildning är det vanligt att arbeta med spelprogrammering eller annan mjukvaruutveckling. Man kan utveckla spel för olika plattformar eller arbeta med verktygsutveckling för spelutveckling. I många arbeten samarbetar man med andra yrkeskategorier såsom speldesigners och grafiker. Utöver datorspelskonstruktion har programmet en bas i mjukvaruutveckling, vilket ger dig dubbla kompetenser så att du kan arbeta med utveckling av olika slags applikationer, till exempel mobilappar, databaser och nätverksprogrammering.

Behörighet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 3b / 3c. Eller: Engelska B, Matematik C

Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 4/A4.

Urval

Betyg 66%, Högskoleprov 34%

Spelutveckling är ett programmeringspussel

Camilla Alkmyr har alltid gillat att lösa problem. Om saker inte fungerar vill hon ta reda på varför, och sedan se till att ordna det. Det är en av anledningarna till att hon trivs på Spelutvecklarprogrammet, en programmerarutbildning med inriktning mot digitala spel.

Spelutveckling är ett programmeringspussel

Camilla Alkmyr har alltid gillat att lösa problem. Om saker inte fungerar vill hon ta reda på varför, och sedan se till att ordna det. Det är en av anledningarna till att hon trivs på Spelutvecklarprogrammet, en programmerarutbildning med inriktning mot digitala spel.

– Programmering är ett enda stort problemlösande, säger Camilla. Man får en uppgift, med instruktioner om hur slutprodukten ska se ut: detta ska du få till – lös det!

Camilla gick samhällsvetarprogrammet på gymnasiet och kunde inte programmera alls när hon började på Malmö universitet för tre år sedan. Steg för steg har hon lärt sig konsten, och hon har upptäckt att hon gillar det.

– Att programmera är väldigt kreativt. Man ska skapa en figur, sedan en värld, en till nivå, och så vidare. Sedan ska man pussla ihop de olika delarna till en helhet. Det är kul när det man skapat fungerar, säger Camilla Alkmyr.

Bred utbildning

En annan sak Camilla uppskattar med utbildningen är dess bredd. Mindre delkurser avlöser varandra eller löper parallellt på halvfart. Det gör att studenterna kommer i kontakt med många olika ämnen, och har möjlighet att hitta det de själv tycker är kul.

Undervisningen är upplagd på föreläsningar och laborationer. De har både vanliga tentor och inlämningsuppgifter. Studenterna väljer ofta att göra programmeringsuppgifterna i mindre grupper eller två och två – något som gjort att de kommit nära varandra.

– Det har verkligen växt fram en bra sammanhållning i klassen, tack vare att man suttit och slitit tillsammans med olika uppgifter under snart tre år. Det händer ofta att vi stannar kvar på skolan och spelar ihop också när vi pluggat färdigt för dagen.

När Camilla Alkmyr tar examen nu i vår vill hon helst ha jobb på något större spelföretag. Men med den kompetens hon får med sig från utbildningen kan hon även söka andra kvalificerade jobb inom IT-branschen.

Kontakt