Förskollärarutbildning: Musikprofil
Film om utbildningen
https://youtube.com/embed/Meio_Yy5db0?enablejsapi=1&rel=0&showinfo=1&controls=1
Om utbildningen
Som förskollärare har du ett kreativt och viktigt arbete med att stödja de allra yngsta i deras utveckling. Om du vill vara med och lägga grunden till barns livslånga lärande tillsammans med framtida kollegor är förskollärarutbildningen rätt för dig.
Förskollärarutbildningen med musikprofil är unik i landet. Utbildningen vänder sig dels till dig som är mindre musikaliskt erfaren och som gärna vill lära dig, dels till dig som har erfarenhet av musicerande och vill utveckla dina färdigheter i musik i relation till en förskollärarroll.
I utbildningen läser du kurser om exempelvis barndom, omsorg och pedagogiskt ledarskap, vilket varvas med musicerande. Du tränar dig att undervisa, bland annat i musik, och du gör flera konserter och föreställningar för och med barn under din utbildning.
I musikprofilen ingår studier som:
- Eget musicerande utifrån sång, instrumentspel (med fokus på gitarr) och rörelse
- Musikdidaktik, såsom att planera, genomföra, dokumentera och reflektera över musikstunder i förskola
- Musikskapande och låtskrivande
- Musik som medel för språk, matematik och naturvetenskapligt orienterat innehåll
- Musikpedagogisk forskning som är betydelsefull för förskolläraryrket
I förskollärarutbildningen ingår verksamhetsförlagd utbildning, VFU (praktik), om totalt 30 högskolepoäng. Redan under första terminen har du verksamhetsförlagd utbildning på en förskola, där du sedan är placerad under hela utbildningen. Vi har ett samarbete med en musikförskola i Hamburg, Finkenau, dit du har möjlighet att åka under din VFU-period termin fyra.
Som student har du många möjligheter till utlandsstudier, eftersom Malmö universitet har avtal med partneruniversitet över hela världen. På förskollärarutbildningen kan du ansöka om utbytesstudier termin fem.
På Malmö universitet finns det tre versioner av förskollärarutbildning: Förskollärarutbildning, Förskollärarutbildning med musikprofil samt Flexibel variant.
Under utbildningens senare del får du möjlighet att fördjupa dig inom ett område genom att skriva ett examensarbete på grundnivå. Efter utbildningen har du gedigen kunskap om hur du lägger upp pedagogisk verksamhet och leder förskolearbetet med musik, både som ämne och medel för lärande.
Kunskaper i musik som arbetsverktyg är eftertraktat i pedagogiska verksamheter idag. Det är stor efterfrågan på examinerade förskollärare i hela landet, vilket innebär att arbetsmarknaden för förskollärare är god.
Kurser inom programmet
Höst 2025 - Termin 1
- Barndom och lärande: Pedagogik och musik i förskola (FO261A), 9 hp
- Barndom och lärande: Musik och barns mångsidiga utveckling (FO262A), 9 hp
- Omsorg, sociala relationer och ledarskap (UV206A), 12 hp
Vår 2026 - Termin 2
- Barndom och lärande: Förskolans, skolans, barndomens och barnmusikens framväxt (FO263A), 9 hp
- Barndom och lärande: Musik och didaktik (FO264A), 15 hp
- Verksamhetsförlagd utbildning I (VU221A), 6 hp
Höst 2026 - Termin 3
- Barndom och lärande: Literacy, musik och didaktik (FO265A), 15 hp
- Barndom och lärande: Matematik, musik och didaktik (FO266A), 15 hp
Vår 2027 - Termin 4
- Verksamhetsförlagd utbildning II (VU222A), 6 hp
- Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik (FO267A), 12 hp
- Specialpedagogik i förskola (UV207A), 12 hp
Höst 2027 - Termin 5
- Barndom och lärande: Perspektiv på barndom (FO269A), 9 hp
- Verksamhetsförlagd utbildning III (VU723A), 12 hp
- Läroplansteori, värdegrund och samhälle (UV210A), 12 hp
Vår 2028 - Termin 6
- Barndom och lärande: Verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete (FO761A), 15 hp
- Vetenskapsteori och forskningsmetodik (UV209A), 12 hp
Höst 2028 - Termin 7
- Barndom och lärande: Examensarbete (LL205A), 15 hp
- Verksamhetsförlagd utbildning IV (VU724A), 6 hp
- Barndom och lärande: Perspektiv på förskolläraryrket (FO723A), 9 hp
Utbildningsplan och kurser
I utbildningsplanen kan du bland annat se de kurser som ges under programmets olika terminer.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2 och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2.
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Liten klass med nära relationer
Musiken har en stor plats i Iben Damm Rønnes hjärta. På Malmö universitet får hon utlopp för sin passion – genom studentkören och studierna till förskollärare med musikprofil.
Liten klass med nära relationer
Musiken har en stor plats i Iben Damm Rønnes hjärta. På Malmö universitet får hon utlopp för sin passion – genom studentkören och studierna till förskollärare med musikprofil.
Iben är inne på sin tredje termin på förskollärarutbildningen. Hon är född och uppvuxen i Danmark och flyttade från Köpenhamn till Malmö strax innan studiestart. Lite drygt en halvtimme tar tåget som tar Iben från Malmö universitet till släkt och vänner och utelivet i den danska huvudstaden.
– Ibland saknar jag Köpenhamn som har fler möjligheter att hitta på roliga saker. Om man ska ta en öl i Malmö tycker jag att Möllevångstorget är mysigt, säger hon.
Sjunger jazz och spelar piano
Iben hade musikinriktning på gymnasiet, då hon primärt sjöng jazzmusik och spelade piano. Under gymnasietiden spelade hon även saxofon i ett storband. Hon är frilansskådespelare och har jobbat tre år på en förskola i Köpenhamn.
– Jag ville flytta till Sverige för att utmana mig själv och testa något nytt. Jag funderade på Stockholm men så träffade jag min flickvän som bor i Malmö och nu känner jag mig hemma här. Jag har min moster i Skåne och dessutom har jag nära till min familj och vänner i Köpenhamn, säger hon och fortsätter:
– Det är skönt att komma till en stad som är så lugn när allt annat i mitt liv är nytt.
Det svenska språket flyter på för Iben. En liten klass med nära relationer med lärare och klasskamrater har bidragit till framstegen. Men också musiken och sången.
– Mina lärare och klasskamrater är snälla och såg till att jag kom in i språket och studierna.
Ibens 10 favoriter
Iben guidar till studentstaden Malmö med Köpenhamn en broresa bort.
Köpenhamn
- DET KONGELIGE TEATER SKUESPILHUSET: Jag älskar att se konst utspela sig på en scen.
- KONGENS HAVE: Jag bodde intill trädgården och gick dit nästan dagligen, skrev texter och diktade.
- CHRISTIANIA: Mysigt på sommaren. Restauranger med god mat och ibland bra konserter på Nemoland.
- SKOVBAR: Liten bar med goda och billiga drinkar där många olika människor möts.
- FALANG ASIATERIA: De har supergod thaimat.
Malmö
- RIBERSBORGS KALLBADHUS: Det är skönt att vinterbada och samtidigt få lite lugn och ro.
- MÖLLEVÅNGSTORGET: Mysigt ställe att ta en öl på.
- SOI29 THAI STREET FOOD & BAR: Bästa thaimaten i Malmö.
- LILLA GLASSFABRIKEN: De har god glass – där smakade jag saffransglass för första gången.
- CYKELBANAN UNDER ÖRESUNDSBRON: Stannar gärna till för en fika och för att titta ut över havet.
Musik från morgon till kväll
Olle Mörkberg och Linnea Persson är nyutbildade förskollärare och jobbar tillsammans på Tritons förskola i Malmö. De har båda gått förskollärarutbildningen med musikprofil och nu får de ägna sig åt sitt största intresse varje dag.
Musik från morgon till kväll
Olle Mörkberg och Linnea Persson är nyutbildade förskollärare och jobbar tillsammans på Tritons förskola i Malmö. De har båda gått förskollärarutbildningen med musikprofil och nu får de ägna sig åt sitt största intresse varje dag.
Den första tiden hade de gemensamma sångstunder och föreställningar för och med förskolans alla tre avdelningar. Därefter jobbade de ett slag på varsin avdelning. Sedan årsskiftet jobbar de tillsammans med 1–3-åringarna på Vågen.
– För den som ännu inte har det talade språket kan musiken bli ett sätt att kommunicera och en väg in i språket. Därför tycker jag att det är allra, allra viktigast att jobba mer med musik bland de yngsta barnen. Tillsammans kan Linnea och Olle visa våra andra pedagoger hur mycket man kan göra musikaliskt också med de allra minsta, berättar rektor Catarina Ramnemark Vallejos.
När vi leker musik, klappar tillsammans eller skickar runt instrument ser vi varandra och möts i musikens språk.
Linnea och Olle håller med.
– Att vi kan arbeta tillsammans är mycket värdefullt. Vi kan ge barnen mer under musikstunderna, då en av oss kan spela och den andra vara aktiv med rörelser. För de yngsta barnen som inte är så verbala än är det extra viktigt att genom musiken kunna uttrycka sig med kroppen, säger Linnea Persson.
– Musiken är också ett viktigt sätt att hitta gemenskap och bygga relationer med de yngsta barnen – inte minst under inskolningen. När vi leker musik, klappar tillsammans eller skickar runt instrument behöver vi inte prata så mycket; vi ser varandra och möts i musikens språk, berättar Olle Mörkberg.
Musik präglar dagen
För Catarina Ramnemark Vallejos är ett mål att musiken blir ”den fjärde pedagogen” på förskoleavdelningarna. Det målet har Vågen redan nått.
– Hos oss präglar musiken hela dagen, inte bara samlingarna. Vi tar hjälp av musik vid övergångarna och sjunger en sång när vi går ut till exempel, säger Linnea.
– Vi har många olika instrument, som vi arbetar systematiskt med att introducera för barnen. Vi spelar och improviserar tillsammans och barnen kan använda instrumenten i sin fria lek. Slagverksinstrument är spännande som material för barnen att utforska och ett lika naturligt inslag på vår avdelning som byggmagneterna är på andra, säger Olle.
Stolthet och inflytande
Olle och Linnea skapar också ny musik på Vågen. De har bland annat tonsatt Anna-Clara Tidholms klassiker "Ut och gå!" och gjort avdelningens egen låt "Här på Vågen".
– Vi vill erbjuda barnen flera sätt att ta sig in i en bok. För ett barn kan det vara traditionell högläsning, för ett andra barn att sjunga boken och för ett tredje att måla vägarna i "Ut och gå!" som fungerar bäst, säger Linnea.
– Vågen-sången har vi också spelat in tillsammans med barnen. Att få välja sitt instrument, spela eller sjunga in och sedan höra sig själv i den färdiga låten ger dem såväl inflytande som stolthet och glädje. De är i musiken, och musiken är deras.
Föreställning som examination
Under fyra intensiva veckor har studenter på förskollärarutbildningens musikprofil ett residens på Kreativt lärcentrum i Malmö. Där skapar de en egen scenföreställning, med utgångspunkt i en av bröderna Grimms sagor och med barns språkutveckling i fokus.
Föreställning som examination
Under fyra intensiva veckor har studenter på förskollärarutbildningens musikprofil ett residens på Kreativt lärcentrum i Malmö. Där skapar de en egen scenföreställning, med utgångspunkt i en av bröderna Grimms sagor och med barns språkutveckling i fokus.
Kulturhuset Mazetti på Bergsgatan i Malmö, ett stenkast från Möllevången. Inte så mycket ett hus utan mer som ett helt kvarter fullt av olika slags kulturverksamheter: här finns Teaterhögskolan, Malmö stads kulturförvaltning, musik- och kulturscenen Inkonst och mycket mer.
Uppgiften är att göra en scenisk framställning som stimulerar barns språkutveckling med hjälp av drama, musik och sång.
Fritt efter bröderna Grimm
I en mindre del av den gamla chokladfabrikens ombyggda lokaler finns även Kreativt lärcentrum, en mötesplats för barn och pedagoger inom den kommunala förskolan. Här, i en miljö med scenisk utrustning och estetisk kompetens nära till hands, får varje höst tredjeterminsstudenter från Malmö universitets förskollärarutbildning med musikprofil arbeta fram egna föreställningar för förskolebarn.
– Uppgiften är att göra en scenisk framställning som stimulerar barns språkutveckling med hjälp av drama, musik och sång. Föreställningen är slutet på en åtta veckor lång kurs i literacy, där avsikten är att träna de blivande förskollärarnas kommunikativa förmågor med fokus på ett vidgat textbegrepp. Samtidigt får de möjlighet att möta förskolebarn som mottagare, berättar Mikael Björk, förskollärare, dramapedagog och en av ledarna för musikprofilen.
De tre grupperna har skapat varsin föreställning utifrån en av bröderna Grimms folksagor, med ett normkritiskt förhållningssätt och stor frihet att omtolka, bearbeta och förflytta i tid, rum och tanke. Nu är fyra intensiva veckor av skapande och repande snart förbi. Tre dagar med föreställningar för inbjudna förskolebarn väntar. På och bakom scen sker de sista förberedelserna, luften närmast sprakar av anspänning och engagemang – för det är nu det gäller. Nu måste det funka, alla detaljer sitta. Det är dags för genrep.
Rapunzel online
– Vi fastnade för sagan om Rapunzel, som blir inlåst i ett torn av en häxa. Med vår föreställning vill vi uppmuntra den flerspråkighet som många barn har idag. Vår Rapunzel är ensam och isolerad, kanske för att hon inte kan svenska tillräckligt bra för att hitta vänner på förskolan eller lekplatsen. Däremot hittar hon en kompis när hon spelar online, en vänskap som fungerar även om de inte alltid förstår precis vad den andra menar, säger Moa Asplund.
– Vi har fått utmana oss ganska mycket i hur vi tänker under arbetet med föreställningen, inte minst vad gäller vuxen- och barnperspektiv. Jag tycker inte själv att för mycket spel- och skärmtid är så bra, men vänskaper kan uppstå även över nätet, även för barn, på ett bra sätt, säger Gabriella Varga.
Gruppen spelar upp sin saga om Rapunzel, i vilken publiken får möta mycket musik, sång och dans och olika språk på olika sätt, när Rapunzel växlar mellan spelvärlden och den vanliga världen och till slut förenar dem. Efteråt får de feedback av sina tre handledare och noterar en del små och några större saker att slipa på inför premiären.
Våga ta plats och växa
Nästa grupp har tagit sig an sagan om stadsmusikanterna i Bremen och skapat en spännande scenisk berättelse, där tre djur lämnar sin frånvarande förälder för att söka efter djungelorkestern och den bortglömda musiken. De flesta studenterna i gruppen är trygga i musiken men har ingen tidigare erfarenhet av teater.
– Jag känner att jag har vuxit som person under arbetet med föreställningen. Att våga utmana sig själv, våga ta plats på scen, även om man kanske inte är så bekväm med det först, det gör något med en, säger Amanda Osberg.
– Vårt nära samarbete under de här veckorna har också lärt mig mer om hur vi kan göra varandra tryggare i en grupp och hitta våra roller, precis som det kan bli i ett framtida arbetslag, säger Emelie Grankvist.
Charlotte Schmidt:
– När vi skapar en berättelse så här, med alla uttrycksformer som man kan använda på scen – musik, tal, sång, dans, rytmik med mera – blir det tydligt hur många sätt det finns att kommunicera och interagera med barn på. Snart får vi se vad de tycker, det ska bli spännande!
"Vi är kreativa i allt och det är inte mycket tid i klassrummet"
Susanna Wittmann lever med musiken och har gått musikinriktning i gymnasiet. Förskollärarutbildningen ger henne möjlighet att kombinera musik med att vara lärare. Efter flera år inom restaurangbranschen har hon också stor erfarenhet av att arbeta med människor.
"Vi är kreativa i allt och det är inte mycket tid i klassrummet"
Susanna Wittmann lever med musiken och har gått musikinriktning i gymnasiet. Förskollärarutbildningen ger henne möjlighet att kombinera musik med att vara lärare. Efter flera år inom restaurangbranschen har hon också stor erfarenhet av att arbeta med människor.
– Det är människor som vi ska möta och lära i förskolan. Musiken påverkar oss på så många plan. Alla barn har olika erfarenheter och lär sig på olika sätt, och musiken öppnar upp för många.
Utbildningen handlar också om drama, berättar Susanna. I en kurs i musikdidaktik, som handlar om att lära ut musik, fick studenterna göra en konsert för förskolebarn i universitetets lokaler.
– Vi har även gjort en språkutvecklande föreställning på Kreativt lärcentrum utifrån bröderna Grimms sagor, som vi gjorde egna tolkningar av. Vi är kreativa i allt och det blir inte mycket tid i klassrummet på föreläsningarna. Det är mycket att göra, men också väldigt roligt. Vi gör det mesta tillsammans i gruppen.
Får träning i gitarr och sång
Studenterna tränar på att spela gitarr och delas in i olika undervisningsgrupper utifrån deras tidigare erfarenheter. Redan i början av utbildningen får de öva på att hålla sångsamling.
– Vi kastades in i det direkt. Att sjunga i grupp och lära ut sånger är något vi övar mycket på. Även om du är en bra musiker behöver du lära dig att lära ut till barnen.
Som förskollärare kan Susanna använda musiken som medel för att lära barnen olika ämnen. Under den verksamhetsförlagda utbildningen arbetade hon på en förskola i Svedala, där barnen var engagerade och intresserade av musiken.
– Jag blev snabbt ”musikansvarig” och vi utforskade gitarrer på förskolan. Genom musik knyter barnen an till minnen och känslor, det är ett otroligt verktyg.
Susanna har två barn, två och fyra år gamla, och som småbarnsförälder behöver hon ha självdisciplin och ligga i framkant.
– Jag testar nya kunskaper på mina barn och kan se det jag lär mig från olika perspektiv.
Tips om du funderar på att söka
Susannas tankar om vad hon vill göra efter utbildningen ändras hela tiden. Just nu vill hon väcka musiken till liv ute på förskolor, till exempel som musikansvarig. Ett tips hon har till blivande studenter är att våga söka:
– Utbildningen handlar om att använda musik i lärande och vill du göra det, så går det. Du behöver inte komma till universitetet med kunskaper i musik – vi får träna på att använda musik i pedagogiken.
Musik är nyckeln till lärande och gemenskap
Olle Mörkberg lyfter fram att förskollärarutbildningen med musikprofil är öppen för alla, oavsett tidigare erfarenhet av musik. Studenterna tränar på att spela gitarr, sjunga och dramatisera under utbildningen. Själv är han musiker och gitarrist, med erfarenhet av att spela i band och skriva musik.
Musik är nyckeln till lärande och gemenskap
Olle Mörkberg lyfter fram att förskollärarutbildningen med musikprofil är öppen för alla, oavsett tidigare erfarenhet av musik. Studenterna tränar på att spela gitarr, sjunga och dramatisera under utbildningen. Själv är han musiker och gitarrist, med erfarenhet av att spela i band och skriva musik.
I jobbet som förskollärare använder Olle musiken som ett verktyg i undervisningen.
– Musik är ett sätt att göra barnen trygga och glada. I förskolan använder vi ofta rytminstrument, som ägg, shakers, gurka, cymbaler och claves. På Tritons förskola i Malmö arbetar jag med en grupp 1–3-åringar och har spelat in en låt tillsammans med barnen, som får lära sig olika instrument.
Använder alla sinnen
I undervisningen använder Olle multimodalt berättande, där barnen får använda alla sinnen, ljud, text, bild och rörelse för att utveckla sina kunskaper. Som ett komplement till att läsa böcker har han tonsatt boken ”Ut och gå!”.
– Vi kan sjunga, dansa, spela eller måla boken tillsammans med barnen. Ofta sjunger och spelar jag spontant med dem, instrumenten finns alltid tillgängliga. Barn vill uttrycka sig i musiken och det bidrar till språkutvecklingen.
Fin gemenskap i klassen
Olle arbetade som pedagog i förskolan under flera år innan han valde att gå förskollärarutbildningen. Musikprofilen, som är unik i landet, bidrog till att han fick upp ögonen för utbildningen.
– Vi hade en fantastisk gemenskap i klassen och engagerade lärare, som brinner för sina studenter. Vi har fått göra konserter, teaterföreställningar och musikprojekt i förskolan. Det som kom ut av utbildningen är musikdidaktiken, alltså hur musik kan undervisas. Vi får en helt annan förståelse för vad musik i förskolan kan vara och jag kan sätta ord på det jag gör och planera undervisningen – hur, när och varför?
Musik, dans och drama
Kurserna som ingår i utbildningen är varierade och musiken integreras även i de mer teoretiska ämnena, som till exempel specialpedagogik och naturvetenskap.
– I naturvetenskapen fick vi utforma en portfolio och jag utforskade olika ljud, till exempel rinnande vatten och ljudet av fläktar. I literacy-kursen satte vi ihop en teaterföreställning, som vi sedan fick dramatisera för en barngrupp på Kirsebergsteatern i Malmö. Musik, dans och dramaturgi hänger ihop.
Frihet under ansvar
Samarbete är en bärande del i jobbet som förskollärare. Olle och hans kollegor ingår i arbetslag och kompletterar varandra.
– Läroplanen går inte in på hur arbetet ska utföras, vilket ger oss enorm frihet i hur vi ska tolka den och vad vi väljer att göra. Att jobba som förskollärare är både en stor frihet och ett stort ansvar. Grunden i arbetet är omsorg och goda relationer. Barnen måste känna sig trygga.