Föreställning som examination
Under fyra intensiva veckor har studenter på förskollärarutbildningens musikprofil ett residens på Kreativt lärcentrum i Malmö. Där skapar de en egen scenföreställning, med utgångspunkt i en av bröderna Grimms sagor och med barns språkutveckling i fokus.
Kulturhuset Mazetti på Bergsgatan i Malmö, ett stenkast från Möllevången. Inte så mycket ett hus utan mer som ett helt kvarter fullt av olika slags kulturverksamheter: här finns Teaterhögskolan, Malmö stads kulturförvaltning, musik- och kulturscenen Inkonst och mycket mer.
Uppgiften är att göra en scenisk framställning som stimulerar barns språkutveckling med hjälp av drama, musik och sång.
Fritt efter bröderna Grimm
I en mindre del av den gamla chokladfabrikens ombyggda lokaler finns även Kreativt lärcentrum, en mötesplats för barn och pedagoger inom den kommunala förskolan. Här, i en miljö med scenisk utrustning och estetisk kompetens nära till hands, får varje höst tredjeterminsstudenter från Malmö universitets förskollärarutbildning med musikprofil arbeta fram egna föreställningar för förskolebarn.
– Uppgiften är att göra en scenisk framställning som stimulerar barns språkutveckling med hjälp av drama, musik och sång. Föreställningen är slutet på en åtta veckor lång kurs i literacy, där avsikten är att träna de blivande förskollärarnas kommunikativa förmågor med fokus på ett vidgat textbegrepp. Samtidigt får de möjlighet att möta förskolebarn som mottagare, berättar Mikael Björk, förskollärare, dramapedagog och en av ledarna för musikprofilen.
De tre grupperna har skapat varsin föreställning utifrån en av bröderna Grimms folksagor, med ett normkritiskt förhållningssätt och stor frihet att omtolka, bearbeta och förflytta i tid, rum och tanke. Nu är fyra intensiva veckor av skapande och repande snart förbi. Tre dagar med föreställningar för inbjudna förskolebarn väntar. På och bakom scen sker de sista förberedelserna, luften närmast sprakar av anspänning och engagemang – för det är nu det gäller. Nu måste det funka, alla detaljer sitta. Det är dags för genrep.
Rapunzel online
– Vi fastnade för sagan om Rapunzel, som blir inlåst i ett torn av en häxa. Med vår föreställning vill vi uppmuntra den flerspråkighet som många barn har idag. Vår Rapunzel är ensam och isolerad, kanske för att hon inte kan svenska tillräckligt bra för att hitta vänner på förskolan eller lekplatsen. Däremot hittar hon en kompis när hon spelar online, en vänskap som fungerar även om de inte alltid förstår precis vad den andra menar, säger Moa Asplund.
– Vi har fått utmana oss ganska mycket i hur vi tänker under arbetet med föreställningen, inte minst vad gäller vuxen- och barnperspektiv. Jag tycker inte själv att för mycket spel- och skärmtid är så bra, men vänskaper kan uppstå även över nätet, även för barn, på ett bra sätt, säger Gabriella Varga.
Gruppen spelar upp sin saga om Rapunzel, i vilken publiken får möta mycket musik, sång och dans och olika språk på olika sätt, när Rapunzel växlar mellan spelvärlden och den vanliga världen och till slut förenar dem. Efteråt får de feedback av sina tre handledare och noterar en del små och några större saker att slipa på inför premiären.
Våga ta plats och växa
Nästa grupp har tagit sig an sagan om stadsmusikanterna i Bremen och skapat en spännande scenisk berättelse, där tre djur lämnar sin frånvarande förälder för att söka efter djungelorkestern och den bortglömda musiken. De flesta studenterna i gruppen är trygga i musiken men har ingen tidigare erfarenhet av teater.
– Jag känner att jag har vuxit som person under arbetet med föreställningen. Att våga utmana sig själv, våga ta plats på scen, även om man kanske inte är så bekväm med det först, det gör något med en, säger Amanda Osberg.
– Vårt nära samarbete under de här veckorna har också lärt mig mer om hur vi kan göra varandra tryggare i en grupp och hitta våra roller, precis som det kan bli i ett framtida arbetslag, säger Emelie Grankvist.
Charlotte Schmidt:
– När vi skapar en berättelse så här, med alla uttrycksformer som man kan använda på scen – musik, tal, sång, dans, rytmik med mera – blir det tydligt hur många sätt det finns att kommunicera och interagera med barn på. Snart får vi se vad de tycker, det ska bli spännande!