Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Samverkansområden
- Innovation och nyttiggörande
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
genom högre utbildning (Muvah)
Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning (Muvah) är en kunskapsallians mellan Malmö stad och Malmö universitet. Målet är bland annat att öka Malmöungdomars inträde på arbetsmarknaden, att få fler ungdomar från underrepresenterade grupper att välja högre utbildning samt öka förståelsen för utbildningsvalen hos Malmös unga.
Aktuellt
Vad händer med de som inte klarar grundskolan?
Vad händer med de som inte klarar grundskolan?
Trots att det är frivilligt att gå gymnasiet har en gymnasie-examen blivit allt viktigare. Samtidigt går nästan 15 procent av alla niondeklassarna ut grundskolan utan att vara behöriga till gymnasiet. Det är väldigt tydligt att de som inte klarat grundskolan och gymnasiet får väldiga svårigheter i övergången till arbetslivet. De har i allmänhet väldigt låga inkomster och är i stor utsträckning beroende av olika typer av sociala ersättningar. Det säger Jonas Olofsson, professor i socialt arbete vid Malmö universitet.
Pandemin förstärkte sociala klyftor i Malmö
Pandemin förstärkte sociala klyftor i Malmö
Unga är särskilt sårbara vid kriser. Coronapandemins utvecklingsförlopp bekräftar i hög grad den erfarenheten. För att motverka att unga hamnar i en situation där de varken arbetar eller studerar krävs ett batteri av insatser, skriver Jonas Olofsson och Anna Singhateh i ett debattinlägg i Dagens samhälle.
Pedagog Malmö lyfter Muvah-rapporten
Pedagog Malmö lyfter Muvah-rapporten
När Muvah-rapporten 2023: Pandemins kortsiktiga och långsiktiga effekter för unga lanserades fanns Pedagog Malmö på plats och fångade några röster. Läs även artikeln om Studie- och yrkesvägledaren Becky Helgadottir som såg vikten av att lyfta rapporten med både elever och vårdnadshavare.
Forskningsrapporter
Forskningsrapporterna bygger på data från Statistiska centralbyrån som möjliggör kartläggning av ungdomars vägar genom utbildningssystemet och mot etablering på arbetsmarknaden.
Datan utgör grunden för en långsiktig studie, med en årlig påbyggnad av årskullar som följs genom Malmös utbildningssystem. Studien ligger till grund för analys och diskussion för verksamhetsutveckling inom både staden och universitetet.
Ny rapport
Muvah-rapporten 2023 är lanserad
Rapporten riktar sig till politiker, beslutsfattare och verksamma inom utbildningsväsendet, men även till alla som har ett intresse av att skapa goda och välgrundade förutsättningar för barns och ungas framtid.
Vill du få rapporten i tryck?
2021 års Muvah-rapport
Rapporten riktar sig till politiker, beslutsfattare och verksamma
inom utbildningsväsendet, men även till alla som har ett intresse
av att skapa goda och välgrundade förutsättningar för barns
och ungas framtid.
Vill du få rapporten i tryck?
Forskningsrapporter och avhandlingar
Fattigdomsrisker på vägen från skola till arbetsliv? Utvecklingen i Malmö som exempel (Martin Kvist, Jonas Olofsson, Eskil Wadensjö)
Tema i Socialmedicinsk tidskrift: Fattigdomsrisker på vägen från skola till arbetsliv? (PFD)
Vocational education in Sweden and youth transitions to working life – Challenges and possibilities in the light of a local follow-up study ( Jonas Olofsson, Alexandru Panican 2023)
Tillväxtkommissionens slutrapport 2023
Slutrapport: Malmö, en stad två berättelser (PDF)
Ungas väg till arbete via högre utbildning - En bred kartläggning och uppföljning av två elevkullar (2021)
- Rapport: Ungas väg till arbete via högre utbildning - En bred kartläggning och uppföljning av två elevkullar (2021)
- Underlagsrapport: Ungas väg till arbete via högre utbildning - En bred kartläggning och uppföljning av två elevkullar (2021)
Ungas väg till arbete via högre utbildning – möjligheter och utmaningar i Malmö (Olofsson, 2017)
Varken resurs eller problem
Ta del av Martin kvist avhandling Varken resurs eller problem: om lågutbildade ungas etablerings- och försörjningsmöjligheter.
Gästprofessor och hedersdoktor John Storan
John Storan är verksam vid University of East London och gästprofessor och hedersdoktor vid Malmö universitet. Storans erfarenheter med en årlig datagrundad studie som följer ungdomar i Londons väg till högre utbildning, har varit en stor inspiration för Muvah.
Ökning av sociala klyftor i Malmö
Muvah har sedan start spelat en viktig roll för förståelsen av ungdomars väg genom utbildningssystemet till etablering på arbetsmarknaden. I Malmökommissionens slutrapport framkom det att sociala klyftor mellan grupper i befolkningen ökar och att det finns ett tydligt samband mellan hälsa och utbildning. Detta ledde till initieringen av en unik kunskapsallians mellan Malmö stad och Malmö universitet för att kartlägga och följa upp ungdomars väg genom utbildningssystemet.
För en likvärdig skola
I en likvärdig skola ska alla ha samma möjligheter till att ta del av den utbildning som samhället erbjuder, oberoende av sin socioekonomiska bakgrund. Att skolan inte fullt ut lyckats med sitt uppdrag blir tydligt eftersom många ungdomar i Malmö, inte når behörighet till nationellt program på gymnasiet.
Framgångsfaktorn i kunskapsalliansen mellan Malmö universitet och Malmö stad är den nyttan och de olika perspektiven som organisationerna för med sig in i samarbetet.
Utbildning viktig för hälsan
Utbildning är en allt viktigare faktor för hälsan. Det är därför en nyckelfaktor att fler ungdomar når målen i sin utbildning för jämlik hälsa ska nås.
Detta förutsätter att ungdomar har möjlighet att ta egna välinformerade beslut om sin framtid, oberoende av sitt socioekonomiska arv. Forskning visar att detta är en av de största utmaningarna. Utbildning stärker även individens förutsättningar för att känna sig inkluderad i samhälls- och arbetsliv.
Ökad rekrytering och livslångt lärande
Utbildning är en grundbult i ett demokratiskt samhälle. Malmö stad och Malmö universitet delar visionen om att öka rekryteringen av underrepresenterade grupper inom utbildningssystemet och främja övergångar mellan och inom utbildningsformer och arbetsliv för ett livslångt lärande.
Styrgrupp
Styrgruppen för Muvah består av representanter från Malmö universitet och Malmö stad.
Styrgruppsmedlemmar
Malmö universitet
Cecilia Christersson, vicerektor (ordförande)
Margareta Serder, prodekan fakulteten för lärande och samhälle
Charlotte Kipowski, Chef Studentcentrum
Samordnare: Teresa Tomasevic
Malmö stad
Anneli Schwartz, direktör Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen (vice ordförande)
Eva Ekmark, utvecklingssamordnare och SYV-samordnare
Marcus Eriksson, chef Arbetsmarknadsavdelningen
Peter Lindberg, direktör Grundskoleförvaltningen
Samordnare: Anna Singhateh