Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkansområden
- Samverkansområden
- Studentstaden Malmö
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
genom högre utbildning
Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning (Muvah) är en kunskapsallians mellan Malmö stad och Malmö universitet. Målet är bland annat att öka Malmöungdomars inträde på arbetsmarknaden, att få fler ungdomar från underrepresenterade grupper att välja högre utbildning samt öka förståelsen för utbildningsvalen hos Malmös unga.
Muvah i media
Gå ut gymnasiet – annars väntar arbetslöshet och ohälsa
Gå ut gymnasiet – annars väntar arbetslöshet och ohälsa
De är arbetslösa och lever i ohälsa. En fjärdedel av Malmös unga har inte gått gymnasiet – och de är överrepresenterade i arbetslöshetsstatistiken. – Vi har kartlagt ungdomars väg från grundskolan och ut i yrkeslivet. Resultaten visar att de som inte har fullföljt gymnasiet är klart överrepresenterade bland de som är arbetslösa, beroende av försörjningsstöd och lever i ohälsa, säger forskare Jonas Olofsson.
Forskningsrapporter
Forskningsrapporterna bygger på data från Statistiska centralbyrån som möjliggör kartläggning av ungdomars vägar genom utbildningssystemet och mot etablering på arbetsmarknaden.
Datan utgör grunden för en långsiktig studie, med en årlig påbyggnad av årskullar som följs genom Malmös utbildningssystem. Studien ligger till grund för analys och diskussion för verksamhetsutveckling inom både staden och universitetet.
Ny rapport
MUVAH firar 10 år och släpper ny rapport
Under de tio år som gått sedan starten av kunskapsalliansen Muvah, har studier
och forskning inom ramen för samarbetet bidragit med ovärderliga insikter
och kunskap som har stärkt både Malmö stad och Malmö universitet, samt
utgjort underlag för politiska beslut.
Muvah rapport 2024: Förändrade utbildningskrav - om nya möjligheter och växande social sårbarhet
Muvah-rapporten 2023
Muvah-rapporten 2023 är lanserad
Rapporten riktar sig till politiker, beslutsfattare och verksamma inom utbildningsväsendet, men även till alla som har ett intresse av att skapa goda och välgrundade förutsättningar för barns och ungas framtid.
Vill du få rapporten i tryck?
Muvah-rapporten 2021
Rapporten riktar sig till politiker, beslutsfattare och verksamma
inom utbildningsväsendet, men även till alla som har ett intresse
av att skapa goda och välgrundade förutsättningar för barns
och ungas framtid.
Vill du få rapporten i tryck?
Forskningsrapporter och avhandlingar
Fattigdomsrisker på vägen från skola till arbetsliv? Utvecklingen i Malmö som exempel (Martin Kvist, Jonas Olofsson, Eskil Wadensjö)
Tema i Socialmedicinsk tidskrift: Fattigdomsrisker på vägen från skola till arbetsliv? (PFD)
Vocational education in Sweden and youth transitions to working life – Challenges and possibilities in the light of a local follow-up study ( Jonas Olofsson, Alexandru Panican 2023)
Tillväxtkommissionens slutrapport 2023
Slutrapport: Malmö, en stad två berättelser (PDF)
Ungas väg till arbete via högre utbildning - En bred kartläggning och uppföljning av två elevkullar (2021)
- Rapport: Ungas väg till arbete via högre utbildning - En bred kartläggning och uppföljning av två elevkullar (2021)
- Underlagsrapport: Ungas väg till arbete via högre utbildning - En bred kartläggning och uppföljning av två elevkullar (2021)
Ungas väg till arbete via högre utbildning – möjligheter och utmaningar i Malmö (Olofsson, 2017)
Varken resurs eller problem
Ta del av Martin kvist avhandling Varken resurs eller problem: om lågutbildade ungas etablerings- och försörjningsmöjligheter.
Gästprofessor och hedersdoktor John Storan
John Storan är verksam vid University of East London och gästprofessor och hedersdoktor vid Malmö universitet. Storans erfarenheter med en årlig datagrundad studie som följer ungdomar i Londons väg till högre utbildning, har varit en stor inspiration för Muvah.
Ökning av sociala klyftor i Malmö
Muvah har sedan start spelat en viktig roll för förståelsen av ungdomars väg genom utbildningssystemet till etablering på arbetsmarknaden. I Malmökommissionens slutrapport framkom det att sociala klyftor mellan grupper i befolkningen ökar och att det finns ett tydligt samband mellan hälsa och utbildning. Detta ledde till initieringen av en unik kunskapsallians mellan Malmö stad och Malmö universitet för att kartlägga och följa upp ungdomars väg genom utbildningssystemet.
För en likvärdig skola
I en likvärdig skola ska alla ha samma möjligheter till att ta del av den utbildning som samhället erbjuder, oberoende av sin socioekonomiska bakgrund. Att skolan inte fullt ut lyckats med sitt uppdrag blir tydligt eftersom många ungdomar i Malmö, inte når behörighet till nationellt program på gymnasiet.
Framgångsfaktorn i kunskapsalliansen mellan Malmö universitet och Malmö stad är den nyttan och de olika perspektiven som organisationerna för med sig in i samarbetet.
Utbildning viktig för hälsan
Utbildning är en allt viktigare faktor för hälsan. Det är därför en nyckelfaktor att fler ungdomar når målen i sin utbildning för jämlik hälsa ska nås.
Detta förutsätter att ungdomar har möjlighet att ta egna välinformerade beslut om sin framtid, oberoende av sitt socioekonomiska arv. Forskning visar att detta är en av de största utmaningarna. Utbildning stärker även individens förutsättningar för att känna sig inkluderad i samhälls- och arbetsliv.
Ökad rekrytering och livslångt lärande
Utbildning är en grundbult i ett demokratiskt samhälle. Malmö stad och Malmö universitet delar visionen om att öka rekryteringen av underrepresenterade grupper inom utbildningssystemet och främja övergångar mellan och inom utbildningsformer och arbetsliv för ett livslångt lärande.
Styrgrupp
Styrgruppen för Muvah består av representanter från Malmö universitet och Malmö stad.
Styrgruppsmedlemmar
Malmö universitet
- Mats Edenius, prorektor (vice ordförande)
- Annika Pfannenstill, chef Studentcentrum
- Josefin Bergfeldt, biträdande föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap
- Teresa Tomašević, samordnare
Malmö stad
- Anneli Schwartz, direktör Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen (ordförande)
- Peter Lindberg, direktör Grundskoleförvaltningen
- Johanna Kriström, avdelningschef ASF – arbetsmarknadsavdelningen
- Anna Singhateh, samordnare