Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Häst och människa – ett idrottsvetenskapligt perspektiv
Ridsporten och hästnäringen är stora i Sverige vilket gör frågor som berör hästen och människan angelägna. Genom att studera hur hästar har hanterats går det att studera samhällsutvecklingen i stort, och inte minst hur relationen mellan människor och djur i olika rum och perioder.
Vår forskning
I Sverige finns det ungefär 355 000 hästar och Sverige är bland de mest hästtäta (hästar per capita) länderna i Europa. Beräkningar visar att hästnäringen omsätter cirka 32 miljarder kronor per år. En stor del av detta handlar om spel, men även inackordering, foder och strö, varor och utrustning, tjänster (som ridlektioner och hovslageri) utgör en stor del av omsättningen. Näringen skapar cirka 18 500 helårssysselsättningar och genererar fritidsaktiviteter för många människor i alla åldrar.
Mer information på Hästnäringen i Sverige
I Sverige finns drygt 400 ridskolor som erbjuder ridning för personer i alla åldrar och många människor ägnar sig åt hästaktiviteter på sin fritid. Ridsport är en av de stora barn- och ungdomsidrotterna samt en av de största sporterna för personer med funktionsnedsättningar.
I vår forskargrupp arbetar vi flervetenskapligt med forskare inom idrottsvetenskap, sociologi, historia, genusvetenskap, pedagogik, filosofi, mediavetenskap och juridik.
Inom vår forskning har vi intresserat oss för hur:
- hästens roll i samhället har förändrats med tiden.
- ridsporten har gått från att vara en överklass och militär sport för män, till att bli en av de stora barn- och ungdomsidrotterna som framför allt befolkas av flickor och kvinnor.
- genuskonstruktioner inom ridsporten har gjorts och förändrats.
- funktion och funktionsvariation har konstruerats i ridsporten.
- ridskolor har hanterat migration och integration.
- ridskolor har hanterat ökade kostnader för barn och unga.
- hästturism har utvecklats.
- ridlärarrollen har förändrats.
- den ökande användningen av sociala medier har påverkat relationen mellan människa och häst och mellan människor i hästnäringen.
- ridsporten (liksom andra idrotter) har ökat bland förskolebarn.
- kulturen kring ridsport kan vara en skaderisk.
- hästsport kan bli en trygg miljö.
- ridsporten påverkar och har hanterat miljöfrågor.
- vår förståelsen av hästens behov påverkar hur vi hanterar hästen.
Pågående forskningsprojekt
-
Forskningsprojekt
Ge hästen en röst. Hästvälfärd och ägarmedvetenhet
susanna.hedenborg@mau.se1 januari 2025 - 31 december 2027 -
Forskningsprojekt
Ridskolan som framtida lärandecenter för en miljömässigt hållbar hästsektor och för samhället i stort
susanna.hedenborg@mau.se1 januari 2022 - 31 december 2025 -
Forskningsprojekt
Mistra Sport and Outdoors
susanna.hedenborg@mau.se1 januari 2020 - 30 juni 2025
Forskare/medlemmar
Externa gruppmedlemmar
Om forskargruppen
- Fakultet och Institution:
- Finansiär:
-
- Centrum för idrottsforskning
- Mistra
- Stiftelsen hästforskning
- Forskningsämne: