Forskargruppen inom sociologi och barndomssociologi studerar barns liv både inom och utanför utbildningsmiljöer. Forskningen fokuserar på hur diskurser, institutioner och olika aktörer påverkar barndomen och barns levnadsvillkor, med utgångspunkt i begrepp som klass, kön, etnicitet, ålder, rumslighet och kultur. Profilen bygger på ett brett spektrum av teorier och metoder från humaniora och samhällsvetenskap.

Vår forskning

Vid institutionen Barndom, utbildning och samhälle utgör sociologiska och barndomssociologiska studier en forskningsprofil som behandlar frågor om barns livsvillkor och barndom inom och utanför förskola, fritidshem och skola. Forskningen bedrivs i skärningspunkten mellan barndom, utbildning och samhälle, med särskilt fokus på hur diskurser, institutioner och sociala aktörer bidrar till konstruktionen av barndomar och barns levnadsvillkor. De analytiska perspektiven utgår från begrepp som klass, genus, etnicitet, ålder, plats/rum och kultur, och bygger på ett brett spektrum av teorier och metoder från humaniora och samhällsvetenskap.