Vid institutionen Barndom, utbildning och samhället utgör sociologiska och barndomssociologiska studier en forskningsprofil som behandlar frågor om barndom i och utanför förskola, fritidshem och skola. Forskningen undersöker hur diskurser, institutioner och sociala aktörer formar barndom och barns livsvillkor. Analytiska perspektiv hämtas från begrepp som klass, genus, etnicitet, ålder, plats/rum och kultur, med utgångspunkt i teorier och metoder hämtade från humaniora och samhällsvetenskap.

Vår forskning

Forskargruppen träffas kontinuerligt för att diskutera vetenskapliga texter och ge kollegial återkoppling på artikelutkast, forskningsansökningar och konferensbidrag. Förutom de kontinuerliga träffarna, bjuder gruppen in för fältet centrala gäster till institutionens högre seminarium. Gruppens medlemmar medverkar också på konferenser och nätverksträffar som rör barn- och ungdomsvetenskap. Flera av medlemmarna arbetar för närvarande med ett projekt som fokuserar på autoetnografiskt minnesarbete kopplat till barndom.