Hur vi bemöter varandra påverkar trivsel, samarbete och prestation. Genom att aktivt arbeta med vårt beteende i vardagen kan vi förebygga konflikter, ohälsa och andra arbetsmiljöproblem. Den här sidan ingår i Hövlighetsguidens resursbank. Här hittar du diskussionsfrågor och en film om hövlighetens betydelse.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Vad är exempel på hövliga och ohövliga beteenden?

Hövlighet

Respektfullt beteende. Vardagliga positiva beteenden som bidrar till ömsesidig respekt på arbetsplatsen. Till exempel: att visa hänsyn och vänlighet mot andra, trevliga kommentarer, visa omsorg.

Ohövlighet

Vardagliga respektlösa beteenden som bryter mot normer för ömsesidig respekt. Till exempel: att inte hälsa på varandra, himla med ögonen åt andra, avvisande kroppsspråk, otrevliga kommentarer, att avbryta eller inte lyssna på varandra.

Resursbank med diskussionsfrågor

1. Diskussion om hövliga beteenden

Berätta för varandra om ett exempel där en kollega haft ett trevligt eller bra bemötande. Hur kändes det? Skriv ner exempel på trevligt eller bra bemötande!

2. Diskussion om ohövliga beteenden

Känner ni igen beteendena på listan nedan? Om du har varit med om det, hur kändes det?

Har du någonsin varit med om att en chef eller kollega:

  • Inte uppmärksammat det du sagt eller varit ointresserad av dina åsikter?
  • Ifrågasatt ditt kunnande i en fråga som du har ansvar för?
  • Gett dig fientliga blickar, stirrat eller hånlett åt dig?
  • Pratat till dig på ett oprofessionellt sätt?
  • Avbrutit eller överröstat dig?
  • Skrikit eller svurit åt dig?
  • Sagt kränkande eller respektlösa kommentarer till dig?
  • Ignorerat eller undvikit att prata med dig?
  • Varit arg på dig eller fått ett aggressivt utbrott på dig?
  • Ifrågasatt din kompetens?
  • Skämtat på din bekostnad?

3. Konsekvenser av ohövliga beteenden

  • Har ohövlighet påverkat mig? Exempel på hur ohövlighet kan påverka en individ.
  • Jag har förlorat arbetstid åt att tänka på en situation där en kollega varit respektlös.
  • Mitt engagemang för jobbet har minskat för att en kollega haft ett dåligt bemötande.
  • Jag har presterat sämre på jobbet för att kollegor betett sig respektlöst.
  • Jag har ansträngt mig mindre för att kollegor varit respektlösa.
  • Jag har spenderat mindre tid på jobbet för att kollegor betett sig respektlöst.
  • Jag har utfört mitt arbete med sämre kvalitet när kollegor varit respektlösa.
  • Jag har tagit ut frustrationen på andra efter att jag blivit bemött respektlöst.
  • Jag har bytt jobb för att kollegorna var respektlösa på en tidigare arbetsplats.

Har du påverkats av ohövlighet på fler eller andra sätt? Skriv ner!

4. Beteendesmitta och nedtrappning

Diskussionsfrågor - ohövlighet som smittar

  1. Har ni befunnit er i situationer på jobbet där ohövlighet smittat och eskalerat? Här eller på en annan arbetsplats? (kom ihåg grundregeln - prata om beteenden, inte personer)
    • Vad hände i situationen? Vad var det för upplevelse?
    • Var det på grund av något avsiktligt, eller ett missförstånd?
    • Lyckades ni trappa ner det till slut? Hur gjorde ni?
  2. Har du sett en eskalation hända mellan andra på jobbet?
    • Hur påverkade det dig?
    • Hur tycker du det påverkade arbetet?
  3. Om du inte varit med om att ohövlighet smittat och eskalerat – varför tror du att du inte har varit med om det?
  4. Vad vore ett bra sätt att hantera en situation som ni märker eskalerar och trappas upp?
    • Vad borde du göra om du är involverad?
    • Vad borde du göra om du ser det?
    • Vad kan vi alla på arbetsplatsen göra?
  5. Skriv ner förslag på hur ni i gruppen tycker att sådana situationer kan undvikas och hur de bör hanteras!

 

5. Situationer med ohövliga beteenden

Nedan finns exempel på tre olika situationer med ohövliga beteenden. Diskutera dem utifrån frågorna nedan och anteckna era kommentarer på skrivraderna på baksidan.

Case 1

”I pausrummet sitter du tillsammans med två av dina kollegor, Thomas och Lotta. Thomas och Lotta börjar prata om en kollega till dig, Sara. De pratar om hennes sätt att utföra sina arbetsuppgifter på, och uttrycker missnöje över hur hon utfört dem. Sara kommer in i rummet. Thomas och Lotta ser henne och himlar med ögonen. De slutar prata om henne och börjar prata om något annat.”

  • Hur ser ni på situationen?
  • Hur hade det känts att vara med i situationen?
  • Hur hade ni agerat om ni var där?
  • Vad tycker ni att man ska göra om man är med om en sådan situation?

Case 2

”Du befinner dig på ett möte på arbetsplatsen där alla kollegor deltar. När du börjar prata och lämnar dina synpunkter, blir du avbruten av Johanna. Du ber henne att låta dig prata färdigt, men hon suckar och säger att du ändå inte tillför något viktigt till diskussionen med dina synpunkter. Det blir tyst i rummet en kort stund innan samtalet fortsätter. Två personer börjar viska tyst för varandra i ena hörnet av rummet, men du vet inte vad personerna viskar om.”

  • Vad hade ni känt om ni var med om detta?
  • Vad hade ni gjort? Hade ni regerat på samma sätt eller olika?
  • Vad tycker ni att andra i rummet borde göra?
  • Hur tycker ni i gruppen att situationen ska hanteras?

Case 3

“Du kommer till jobbet och upptäcker att en kollega har gjort ett misstag som du behöver hantera. Du blir frustrerad över detta och känner dig stressad över att hinna med dina planerade arbetsuppgifter.

När du senare samma dag stöter på kollegan i lunchrummet, är du fortfarande frustrerad och vänder dig mot kollegan och ifrågasätter varför kollegan gjorde som hen gjorde. Kollegan reagerar på det du säger genom att bli upprörd och går därifrån.”

  • Hur ser ni på situationen?
  • Vad skulle ni göra om det här hände er?
  • Kan ditt beteende ha uppfattats som ohövligt?
  • Om din kollega tycker att du har varit ohövlig, hur skulle du vilja att hen tog upp det med dig?

6. Hur visar vi uppskattning?

  1. På vilket sätt visar du uppskattning gentemot dina kollegor?
    • Berätta om det sätt du brukar visa uppskattning på. Brukar du göra det? Är det något du vill bli bättre på? Vad brukar du få för respons?
    • Vilka hinder finns – när missar vi att visa uppskattning för varandra?
  2. Hur tycker du andra visar omsorg om dig? Hur visar de sin uppskattning?
  3. Beskriv med exempel på vilket sätt du och andra på jobbet visar uppskattning för varandra. Skriv ner dem!

7. Målsättningar – för ökad hövlighet på arbetsplatsen

  1. Berätta för varandra vilka målsättningar ni skrivit upp kring hövlighet. (Har ni inte skrivit upp något, berätta då för varandra vilka målsättningar ni skulle kunna tänka er.)
    • Är de lika eller olika varandra?
  2. Är det några målsättningar ni kan enas om?
    • Är de tydliga?
    • Är de genomförbara?
  3. Vad behövs göras för att uppnå målsättningarna? 

Skriv upp era mål på A3-pappret, antingen med penna eller på olika post-it lappar.

5 steg till en hövligare arbetsplats

Checklista: 

    1. Skapa ett gemensamt språk. Diskutera vad hövlighet och respekt betyder i er verksamhet. Gör begreppen levande och konkreta. Vad är hövlighet och respekt för er?
    2. Synliggör och diskutera beteenden. Identifiera både positiva beteenden och beteenden som kan uppfattas som mindre trevliga. Fokusera på handlingar – inte individer. Vad tycker ni är hövligt eller ohövligt på arbetsplatsen?

    3. Identifiera styrkor och riskzoner. Diskutera vad som fungerar bra idag och vilka situationer som innebär risk för ohövlighet. Hur kan ett gott bemötande främjas ytterligare? Finns det situationer som är extra stressande eller där risk för missförstånd uppstår?

    4. Sätt gemensamma mål. Bestäm tillsammans konkreta och mätbara mål för hur ni vill utveckla det sociala klimatet. Vad skulle ni vilja ser mer av i den sociala arbetsmiljön

    5. Integrera och följ upp. Håll arbetet levande i vardagen. Integrera samtalen i ordinarie arbetsmiljöarbete och följ upp regelbundet. När och hur följer ni upp diskussioner om den sociala arbetsmiljön?