Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Om konsten att skapa matematisk dialog
På många skolor används ”tyst räkning” då elever jobbar ensamma i sina matteböcker. Nu har Marie Sjöblom, doktorand i matematikdidaktik vid Malmö universitet, undersökt metoder för att istället skapa matematisk dialog i klassrummet.
Marie Sjöblom disputerade nyligen med avhandlingen Promoting mathematical dialogue – students' and teachers' listening, questioning and participation.
Vad är fokus för din avhandling?
– Jag har tillsammans med lärare på två gymnasieskolor arbetat med metoder för att inkludera och göra elever aktiva i matematikundervisningen genom matematisk dialog. Metoden som använts i avhandlingen heter Educational Design Research, EDR, och går ut på att lärare och forskare tillsammans arbetar cykliskt för att förstå och utveckla det som händer i klassrummet.
Vad drar du för slutsatser?
– En viktig slutsats är att det är viktigt att lärare ställer rätt frågor till eleverna. Istället för att bara fråga ”Hur går det?” är det bättre att ställa specifika frågor med matematiskt innehåll som inkluderar alla elever och som får dem att komma vidare. Ett aktivt lyssnande är också viktigt. Genom att lyssna på hur andra tänker kring exempelvis problemlösning kan eleverna också stöttas att utveckla sitt eget lärande.
Hur kom det sig att du intresserade dig för just matematisk dialog?
– Jag har själv jobbat som matematiklärare under många år och intresserat mig för hur elever kan stimuleras att bli mer aktiva i matematikämnet. Jag har också funderat mycket på hur lärare tillsammans i sitt kollegiala lärande kan utveckla undervisningsmetoder för att stötta eleverna på ett bättre sätt.
Svenska elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap diskuteras ofta i skoldebatten – vad tror du att matematisk dialog kan bidra med i ett större perspektiv?
– Min studie mäter inte elevernas kunskapsresultat men det ligger nära till hands att tro att en mer aktiv och dialoginriktad undervisning är positivt för lärandet. Det är också viktigt att bygga broar mellan forskningen och professionen. Min studie är ett exempel på hur forskare och lärare kan samarbeta för att tillsammans utveckla nya undervisningsmetoder. Mitt fokus har varit matematik men jag tror att upplägget med fördel hade kunnat användas även i andra ämnen.
Text: Jessica Bloem
Dela nyheten