Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Forskning vid CAKL
vid CAKL
CAKL bedriver forskning inom bland annat lärandemiljöer, breddat deltagande och digitalt lärande.
Forskning inom högskolepedagogik
Högskolepedagogiken behandlar vuxnas lärande inom ramen för högre utbildning. Studenters lärande i formella lärandesituationer utforskas med en tvärvetenskaplig ansats, utifrån olika teoretiska perspektiv och med olika forskningsmetoder.
Akademiska ämnesspecialister från hela universitetet möts för att gemensamt utforska och utforma ett akademiskt lärarskap. Pågående forskning spänner över områden som lärandemiljöer, professionsutveckling, breddat deltagande, digitalt lärande, utmaningsbaserat lärande, akademisk litteracitet, vuxnas lärande och inkludering och sker i uppdrag för och organisation av högskolepedagogiska enheter och i samarbete med tvärvetenskapliga forskargrupper.
Forskningskonferenser och seminarier
Som en del av Malmö universitets satsning på högskolepedagogik arrangerar CAKL en högskolepedagogisk seminarieserie dit alla är välkomna. CAKL arrangerar och deltar även i konferenser med fokus på högskolepedagogik. Seminarierna ges på Engelska via Zoom.
CAKL:s högskolepedagogiska seminarieserie - hösten 2025
From Learning Indicators to Learning Analytics
Datum och tid: 24 september klockan 15.00 - 16.00
Talare: Hamza Ouhaichi
Om seminariet på engelska: In the era of data-driven decision making, business intelligence metrics such as screen time, click engagement, and retention rates have become the standard for optimizing user experiences. However, these metrics are largely inadequate when applied to learning environments, where the goals are knowledge/skill acquisition rather than maximizing time on a platform. Multimodal Learning Analytics (MMLA) offers a more comprehensive framework to better capture the complexity of learning.
Using the audio diary method for reflection and research
Datum och tid: 1 oktober klockan 15.00 - 16.00
Talare: Mette Krogh Christensen är lektor på Centre for Educational Development vid Aarhus universitet, Danmark.
Om seminariet på engelska: Based on her ongoing research on teacher identities in higher education institutions, Mette will present how the audio diary, that is solicited audio recordings of participants’ reflections centered on a specific theme over a longer period of time, can be utilized as a tool to support pedagogical reflections as well as generate data on university teacher identity formation.
Navigating Using Project-Based Learning Early: “Highlights and Pitfalls”
Datum och tid: 12 November at 15.00 - 16.00
Talare: Kristina Allder, Programledare/Universitetsadjunkt på fakulteten Teknik och samhälle (TS), Malmö universitet.
Om seminariet på engelska: The current TS programs has roots in the use of project-based learning, a practice that dates back to the formation of Malmö högskola. These student projects are typically open-ended and introduced early in the programs, often in the second semester. On several occasions, these courses are designed to bring together students from different study programs and perspectives to collaborate on the same project. Over time, we have observed numerous benefits from this approach and have also learned to navigate some pitfalls. This seminar will share our most valuable insights and experiences from these courses.
Publikationer
-
2025 | Konferensbidrag
“Reflective Guide”: an Artificial Intelligence (AI) Agent to Foster Metacognitive Strategies.
Nathalie Auer, Brenda Cecilia Padilla Rodriguez
-
2025 | Rapport
Skadedjur i byggnader: en kunskapssammanställning
Niclas Andersson, Erica Bloom, Johanna Elam, Thomas Persson Vinnersten, Mats Persson
-
2025 | Artikel i tidskrift
Higher Education Teaching Quality in the Aftermath of the Double Disruption
Adrian Lundberg, Martin Stigmar
-
2025 | Artikel i tidskrift
Middle leaders’ sensemaking of their leadership practices in response to educational disruption: A Q-methodology study
Youmen Chaaban, Rania Sawalhi, Adrian Lundberg
-
2024 | Artikel i tidskrift
Virtual Reality in Online Instruction: A Pilot Study on Learning Experiences
Vishnu Manasa Devagiri, Åsa Bejdevi, Åse Nygren
-
2024 | Artikel i tidskrift
Insights Shared by Phd Students Who Did Not Complete Their Doctoral Studies
Martin Stigmar
-
2024 | Konferensbidrag
Creating agency and values for students in co-creation processes
Vildana Bašić, Eva Davidsson
-
2024 | Rapport
Early Support- en fördjupad introduktion
Niclas Andersson
-
2024 | Konferensbidrag
University educators’ views on changes regarding post-pandemic teaching quality
Adrian Lundberg, Martin Stigmar
-
2024 | Konferensbidrag
What is it that we call simulation-based teaching and learning?
Elisabet Malvebo, Marie Leijon
Forskningsprojekt
idskrift om högskolepedagogik
Tidskrift om högskolepedagogik

Tidskrift om högskolepedagogik
Journal of Teaching and Learning in Higher Education (JoTL) har som syfte att sprida och stödja framväxt och utveckling av kunskap, lärande och undervisning inom högre utbildning vid Malmö universitet.
Forskarskolan SPETS
CAKL har två doktorander som är anslutna till forskarskolan Studies on Professional Education and Training for Society (SPETS). SPETS utgör en arena för forskarutbildning och kunskapsutveckling som syftar till att stärka kvalitén och kunskapsbasen för professionsutbildning inom svensk högre utbildning. SPETS drivs i samverkan mellan Lunds universitet (värdlärosäte), Chalmers tekniska högskola, Högskolan i Borås och Malmö universitet.
Doktoranderna om sina avhandlingar
Mitt avhandlingsarbete handlar om pedagogisk utveckling inom högre utbildning.
- Henrik Brandén, doktorand på CAKL
I mitt doktorandprojekt undersöker jag lärares relation till simulering och deras didaktiska val inom simuleringsbaserad undervisning i högskolans kontext.
- Elisabet Malvebo, doktorand på CAKL
-
Nathalie Auer - Universitetslektor
natalia.auer@mau.se
-
Eva Davidsson - Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se
-
Stefan Larsson - Universitetsadjunkt
stefan.larsson@mau.se
-
ML
Marie Leijon - Docent/Universitetslektor
marie.leijon@mau.se
-
Fredrik Portin - Docent/Universitetsadjunkt
fredrik.portin@mau.se
-
PS
Patricia Staaf - Universitetsadjunkt
patricia.staaf@mau.se
-
Martin Stigmar - Professor
martin.stigmar@mau.se
-
Henriikka Wilinger - Universitetslektor, biträdande
henriikka.wilinger@mau.se
-
Karin Zetterberg - Docent/Universitetslektor
karin.zetterberg@mau.se