CAKL bedriver forskning inom bland annat lärandemiljöer, breddat deltagande och digitalt lärande.

Forskning inom högskolepedagogik

Högskolepedagogiken behandlar vuxnas lärande inom ramen för högre utbildning. Studenters lärande i formella lärandesituationer utforskas med en tvärvetenskaplig ansats, utifrån olika teoretiska perspektiv och med olika forskningsmetoder.

Akademiska ämnesspecialister från hela universitetet möts för att gemensamt utforska och utforma ett akademiskt lärarskap. Pågående forskning spänner över områden som lärandemiljöer, professionsutveckling, breddat deltagande, digitalt lärande, utmaningsbaserat lärande, akademisk litteracitet, vuxnas lärande och inkludering och sker i uppdrag för och organisation av högskolepedagogiska enheter och i samarbete med tvärvetenskapliga forskargrupper.

Forskningskonferenser och seminarier

Som en del av Malmö universitets satsning på högskolepedagogik arrangerar CAKL en högskolepedagogisk seminarieserie dit alla är välkomna. CAKL arrangerar och deltar även i konferenser med fokus på högskolepedagogik. Seminarierna ges på Engelska via Zoom.

CAKL:s högskolepedagogiska seminarieserie

4 september, 15.00–16.00

Innehåll: Academic Freedom

Talare: Martin Bergman, Universitetskanslersämbetet (UKÄ)

Anslut till Zoom-mötet 4 september

23 oktober, 15.00–16.00

Innehåll: Generative Artificial Intelligence (GAI) in Higher Education

Talare: : Andreas Jacobsson, vicerektor för utbildning och digitalisering

Anslut till Zoom-mötet 23 oktober

20 november, 15.00–16.00

Innehåll: Critical theory and science faculty.

Talare: : Tatiane Russo-Tait (University of Georgia, USA)

Anslut till Zoom-mötet 20 november