CAKL bedriver forskning inom bland annat lärandemiljöer, breddat deltagande och digitalt lärande.

Forskning inom högskolepedagogik

Högskolepedagogiken behandlar vuxnas lärande inom ramen för högre utbildning. Studenters lärande i formella lärandesituationer utforskas med en tvärvetenskaplig ansats, utifrån olika teoretiska perspektiv och med olika forskningsmetoder.

Akademiska ämnesspecialister från hela universitetet möts för att gemensamt utforska och utforma ett akademiskt lärarskap. Pågående forskning spänner över områden som lärandemiljöer, professionsutveckling, breddat deltagande, digitalt lärande, utmaningsbaserat lärande, akademisk litteracitet, vuxnas lärande och inkludering och sker i uppdrag för och organisation av högskolepedagogiska enheter och i samarbete med tvärvetenskapliga forskargrupper.

Forskningskonferenser och seminarier

Som en del av Malmö universitets satsning på högskolepedagogik arrangerar CAKL en högskolepedagogisk seminarieserie dit alla är välkomna. CAKL arrangerar och deltar även i konferenser med fokus på högskolepedagogik. Seminarierna ges på Engelska via Zoom.

CAKL:s högskolepedagogiska seminarieserie - hösten 2025

 

From Learning Indicators to Learning Analytics

Datum och tid: 24 september klockan 15.00 - 16.00

Talare: Hamza Ouhaichi

Om seminariet på engelska: In the era of data-driven decision making, business intelligence metrics such as screen time, click engagement, and retention rates have become the standard for optimizing user experiences. However, these metrics are largely inadequate when applied to learning environments, where the goals are knowledge/skill acquisition rather than maximizing time on a platform. Multimodal Learning Analytics (MMLA) offers a more comprehensive framework to better capture the complexity of learning.

Using the audio diary method for reflection and research

Datum och tid: 1 oktober klockan 15.00 - 16.00

Talare: Mette Krogh Christensen är lektor på Centre for Educational Development vid Aarhus universitet, Danmark.

Om seminariet på engelska: Based on her ongoing research on teacher identities in higher education institutions, Mette will present how the audio diary, that is solicited audio recordings of participants’ reflections centered on a specific theme over a longer period of time, can be utilized as a tool to support pedagogical reflections as well as generate data on university teacher identity formation.

Navigating Using Project-Based Learning Early: “Highlights and Pitfalls”


Datum och tid:
12 November at 15.00 - 16.00

Talare: Kristina Allder, Programledare/Universitetsadjunkt på fakulteten Teknik och samhälle (TS), Malmö universitet.

Om seminariet på engelska: The current TS programs has roots in the use of project-based learning, a practice that dates back to the formation of Malmö högskola. These student projects are typically open-ended and introduced early in the programs, often in the second semester. On several occasions, these courses are designed to bring together students from different study programs and perspectives to collaborate on the same project. Over time, we have observed numerous benefits from this approach and have also learned to navigate some pitfalls. This seminar will share our most valuable insights and experiences from these courses.

 

Anmäl dig till seminarierna

Forskarskolan SPETS


CAKL har två doktorander som är anslutna till forskarskolan Studies on Professional Education and Training for Society (SPETS). SPETS utgör en arena för forskarutbildning och kunskapsutveckling som syftar till att stärka kvalitén och kunskapsbasen för professionsutbildning inom svensk högre utbildning. SPETS drivs i samverkan mellan Lunds universitet (värdlärosäte), Chalmers tekniska högskola, Högskolan i Borås och Malmö universitet.

Doktoranderna om sina avhandlingar

Mitt avhandlingsarbete handlar om pedagogisk utveckling inom högre utbildning.

- Henrik Brandén, doktorand på CAKL

I mitt doktorandprojekt undersöker jag lärares relation till simulering och deras didaktiska val inom simuleringsbaserad undervisning i högskolans kontext.

- Elisabet Malvebo, doktorand på CAKL

Läs mer om SPETS här