Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Forskning vid CAKL
vid CAKL
CAKL bedriver forskning inom bland annat lärandemiljöer, breddat deltagande och digitalt lärande.
Forskning inom högskolepedagogik
Högskolepedagogiken behandlar vuxnas lärande inom ramen för högre utbildning. Studenters lärande i formella lärandesituationer utforskas med en tvärvetenskaplig ansats, utifrån olika teoretiska perspektiv och med olika forskningsmetoder.
Akademiska ämnesspecialister från hela universitetet möts för att gemensamt utforska och utforma ett akademiskt lärarskap. Pågående forskning spänner över områden som lärandemiljöer, professionsutveckling, breddat deltagande, digitalt lärande, utmaningsbaserat lärande, akademisk litteracitet, vuxnas lärande och inkludering och sker i uppdrag för och organisation av högskolepedagogiska enheter och i samarbete med tvärvetenskapliga forskargrupper.
Forskningskonferenser och seminarier
Som en del av Malmö universitets satsning på högskolepedagogik arrangerar CAKL en högskolepedagogisk seminarieserie dit alla är välkomna. CAKL arrangerar och deltar även i konferenser med fokus på högskolepedagogik. Seminarierna ges på Engelska via Zoom.
CAKL:s högskolepedagogiska seminarieserie
4 september, 15.00–16.00
Innehåll: Academic Freedom
Talare: Martin Bergman, Universitetskanslersämbetet (UKÄ)
Anslut till Zoom-mötet 4 september
23 oktober, 15.00–16.00
Innehåll: Generative Artificial Intelligence (GAI) in Higher Education
Talare: : Andreas Jacobsson, vicerektor för utbildning och digitalisering
Anslut till Zoom-mötet 23 oktober
20 november, 15.00–16.00
Innehåll: Critical theory and science faculty.
Talare: : Tatiane Russo-Tait (University of Georgia, USA)
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Higher Education Teaching Quality in the Aftermath of the Double Disruption
Adrian Lundberg, Martin Stigmar
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Den stigmatiserade Jesus: En tröstande medvandrare för offer för sexuellt våld?
Fredrik Portin
-
2024 | Samlingsverk (redaktörskap)
Jesus och politiken
Fredrik Portin, Kamilla Skarström Hinojosa
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Inledning: Vad skulle Jesus säga till Putin?
Fredrik Portin, Kamilla Skarström Hinojosa
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Den våldtagna Jesus
Fredrik Portin, Lisa Rudolfsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Rysslands heliga krig riskerar att få evigt liv
Fredrik Portin
-
2024 | Artikel i tidskrift
"On Mars, we will speak Arabic": Negotiating identity in upper secondary physics in Denmark
Katherine Doerr, Jesper Bruun
-
2024 | Artikel i tidskrift
Behind the scenes of doctoral success: a mixed methods approach to exploring PhD supervision courses in Swedish higher education institutions
Christos Karampelias, Martin Stigmar, Natalia Auer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Consumerism is not a religion: aiming for the trivial at the shopping mall
Fredrik Portin
-
2024 | Artikel i tidskrift
"Flying under the radar": Postfeminism and teaching in academic science
Katherine Doerr
idskrift om högskolepedagogik
Tidskrift om högskolepedagogik
Tidskrift om högskolepedagogik
Journal of Teaching and Learning in Higher Education (JoTL) har som syfte att sprida och stödja framväxt och utveckling av kunskap, lärande och undervisning inom högre utbildning vid Malmö universitet.
Forskningsprojekt
-
Nathalie Auer - Universitetslektor
natalia.auer@mau.se
-
Eva Davidsson - Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se
-
Anne-Charlotte Ek - Universitetsadjunkt
anne-charlotte.ek@mau.se
-
Stefan Larsson - Universitetsadjunkt
stefan.larsson@mau.se
-
ML
Marie Leijon - Docent/Universitetslektor
marie.leijon@mau.se
-
Fredrik Portin - Docent/Universitetsadjunkt
fredrik.portin@mau.se
-
PS
Patricia Staaf - Universitetsadjunkt
patricia.staaf@mau.se
-
Martin Stigmar - Professor
martin.stigmar@mau.se
-
Henriikka Wilinger - Universitetslektor, biträdande
henriikka.wilinger@mau.se
-
Karin Zetterberg - Docent/Universitetslektor
karin.zetterberg@mau.se