Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Forskning vid CAKL
vid CAKL
CAKL bedriver forskning inom bland annat lärandemiljöer, breddat deltagande och digitalt lärande.
Forskning inom högskolepedagogik
Högskolepedagogiken behandlar vuxnas lärande inom ramen för högre utbildning. Studenters lärande i formella lärandesituationer utforskas med en tvärvetenskaplig ansats, utifrån olika teoretiska perspektiv och med olika forskningsmetoder.
Akademiska ämnesspecialister från hela universitetet möts för att gemensamt utforska och utforma ett akademiskt lärarskap. Pågående forskning spänner över områden som lärandemiljöer, professionsutveckling, breddat deltagande, digitalt lärande, utmaningsbaserat lärande, akademisk litteracitet, vuxnas lärande och inkludering och sker i uppdrag för och organisation av högskolepedagogiska enheter och i samarbete med tvärvetenskapliga forskargrupper.
Forskningskonferenser och seminarier
Som en del av Malmö universitets satsning på högskolepedagogik arrangerar CAKL en högskolepedagogisk seminarieserie dit alla är välkomna. CAKL arrangerar och deltar även i konferenser med fokus på högskolepedagogik. Seminarierna ges på Engelska via Zoom.
CAKL:s högskolepedagogiska seminarieserie
4 september, 15.00–16.00
Innehåll: Academic Freedom
Talare: Martin Bergman, Universitetskanslersämbetet (UKÄ)
Anslut till Zoom-mötet 4 september
23 oktober, 15.00–16.00
Innehåll: Generative Artificial Intelligence (GAI) in Higher Education
Talare: : Andreas Jacobsson, vicerektor för utbildning och digitalisering
Anslut till Zoom-mötet 23 oktober
20 november, 15.00–16.00
Innehåll: Critical theory and science faculty.
Talare: : Tatiane Russo-Tait (University of Georgia, USA)
Publikationer
-
2024 | Rapport
Early Support- en fördjupad introduktion
Niclas Andersson
-
2024 | Konferensbidrag
University educators’ views on changes regarding post-pandemic teaching quality
Adrian Lundberg, Martin Stigmar
-
2024 | Konferensbidrag
What is it that we call simulation-based teaching and learning?
Elisabet Malvebo, Marie Leijon
-
2024 | Konferensbidrag
Vocational teacher’s didactic design for simulated learning environments
Elisabet Malvebo
-
2024 | Konferensbidrag
Möjligheter och utmaningar med framtidens meriteringsmodeller
Åse Nygren, Brandén Henrik, Ryegård Åsa
-
2024 | Konferensbidrag
Educational and professional development in Swedish higher education
Brandén Henrik, Sonesson Anders
-
2024 | Artikel i tidskrift
Nexus of Workplace Spirituality, Employee Wellbeing, and Employee Commitment: A Comparison Between Social Enterprises and Other Organisations in Vietnam
Minh Hieu Thi Nguyen, Vu Thang Pham, Minh Ngoc Do
-
2024 | Artikel i tidskrift
Higher Education Teaching Quality in the Aftermath of the Double Disruption
Adrian Lundberg, Martin Stigmar
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Den stigmatiserade Jesus: En tröstande medvandrare för offer för sexuellt våld?
Fredrik Portin
-
2024 | Samlingsverk (redaktörskap)
Jesus och politiken
Fredrik Portin, Kamilla Skarström Hinojosa
idskrift om högskolepedagogik
Tidskrift om högskolepedagogik
Tidskrift om högskolepedagogik
Journal of Teaching and Learning in Higher Education (JoTL) har som syfte att sprida och stödja framväxt och utveckling av kunskap, lärande och undervisning inom högre utbildning vid Malmö universitet.
Forskningsprojekt
-
Nathalie Auer - Universitetslektor
natalia.auer@mau.se
-
Eva Davidsson - Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se
-
Anne-Charlotte Ek - Timlärare
anne-charlotte.ek@mau.se
-
Stefan Larsson - Universitetsadjunkt
stefan.larsson@mau.se
-
ML
Marie Leijon - Docent/Universitetslektor
marie.leijon@mau.se
-
Fredrik Portin - Docent/Universitetsadjunkt
fredrik.portin@mau.se
-
PS
Patricia Staaf - Universitetsadjunkt
patricia.staaf@mau.se
-
Martin Stigmar - Professor
martin.stigmar@mau.se
-
Henriikka Wilinger - Universitetslektor, biträdande
henriikka.wilinger@mau.se
-
Karin Zetterberg - Docent/Universitetslektor
karin.zetterberg@mau.se