Forskningen inom Russia, Ukraine and the Caucasus Regional Research (RUCARR) handlar om politiska, sociala, kulturella, ekonomiska och andra relationer av betydelse, inom och mellan Ryssland, Ukraina och Kaukasien, samt mellan angränsande stater.

Om forskningen

I vÄra expertomrÄden ingÄr

• politisk, social och kulturell dynamik och historia
  • nationalism
  • etnisk och nationell identitet
  • sĂ€kerhetsfrĂ„gor
  • utveckling av civilsamhĂ€llet
  • auktoritĂ€ra och hybrida politiska system
  • post-auktoritĂ€ra övergĂ„ngar och omvandlingar

Fakulteten för kultur och samhÀlle har en etablerad konstellation av forskare som Àr experter pÄ omrÄdesstudier om Ryssland, Ukraina och Kaukasien. VÄra forskare har lÄng erfarenhet av att bedriva fÀltforskning i regionen och kan dra nytta av gedigen kunskap om kulturer och sprÄk i Ryssland, Ukraina och Kaukasien. De har ocksÄ ett brett nÀtverk av lokala kontakter.

RUCARR grundades av professorerna Bo Petersson och Karina Vamling, som har samarbetat i mÄnga Är och nu Àr förestÄndare.

Forskare, publikationer och projekt

Utbildning inom Kaukasusstudier

Fakulteten ger ett utbud av kurser med fokus pÄ Kaukasusregionen. Alla kurser inom Kaukasusstudier erbjuds online med instruktioner pÄ engelska. Inga obligatoriska förelÀsningar krÀver nÀrvaro pÄ campus.