¤ markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
Beauchamp T L, Childress JF, (2019) Principles of Biomedical Ethics. (8 ed.) Oxford: University Press. 512s.
¤ Polit F, Beck CT, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 11th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 592s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 sidor.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att den studerande ska tillägna sig kunskaper om vanligen förekommande forskningsdesign inom avancerad medicinsk omvårdnad och medicinsk vetenskap samt deras filosofiska och vetenskapsteoretiska utgångspunkter. Kursen syftar även till att studenten ska fördjupa sin kunskap och förmåga i akademiskt skrivande och förmåga att formulera problemställningar ur ett etiskt perspektiv med betydelse för medicinsk vård med tillämpning av ett kritiskt analytiskt förhållningssätt.
Kursen behandlar vanligt förekommande studiedesign vid kvalitativa och kvantitativa metoder. Dessa diskuteras i relation till tillämpning, styrkor och svagheter med särskilt fokus på att framställa kunskap. Inom ramen för forskningsprocessen ska studenten konstruera syfte och problemställningar ur ett etiskt perspektiv för medicinsk vård och omvårdnad. Slutligen tillämpas akademiskt skrivande vid framställan av en projektplan.
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, som inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp, yrkesverksamhet som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).