Axelsson, Thom & Qvarsebo, Jonas (2022) Skola och medborgarfostran: Mellan pedagogik, vetenskap och moral. Lund: Studentlitteratur. (160 s)
Hägglund, Solveig, Quennerstedt, Ann, & Thelander, Nina. (2020). Barns och ungas rättigheter i utbildning. Lund: Gleerups. (154 s)
Ceder, Simon, Gunnarsson, Karin, Planting-Bergloo, Sara, Öhman, Lisa, Orlander Auli Arvola (2021) Sexualitet och relationer: att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan. Studentlitteratur. (176s.)
Landahl, Joakim. & Lundahl, Christian. (2017). Bortom PISA. Stockholm: Natur och kultur. (303 s)
Martinsson, Lena. & Reimers, Eva (red) (2020). Skola i normer. Malmö: Gleerups förlag. (174 s)
Sundberg, Daniel (2021). Svenska läroplaner: läroplansteori för de pedagogiska professionerna. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur (Kapitel 1–7; 215 s)
Styrdokument och lagar tillkommer.
Ytterligare litteratur kan tillkomma i samband med kursstart
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska som andraspråk, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Bild, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Engelska, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Svenska som andraspråk Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Engelska Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Historia Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Idrott Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Matematik Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Religion Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Samhällskunskap Ämneslärarutbildning: Gymnasieskolan, förstaämne Svenska Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Historia, 240 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Idrott, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Matematik, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Religion, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Samhällskunskap, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning: Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Svenska, 240 - 270 hp
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om skolans uppdrag, styrning och organisation.
Kursen behandlar skolans historiska och samtida roll med utgångspunkt i läroplansteori och teorier om maktordningar. Kursens innehåll sätts i relation till lärarens uppdrag där studenternas erfarenhet från verksamhetsförlagd utbildning bearbetas. I kursen utvecklas studentens förmåga att diskutera och kritiskt granska skolans värdegrund i relation till rådande maktordningar.
Särskilt beaktas de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barns rättigheter enligt barnkonventionen samt frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV241C Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).