I en ny avhandling undersöker forskaren Marika Hedemyr hur konsten och tekniken kan stärka vår relation till det offentliga rummet och få oss att uppleva platsen på nytt.

–  Det offentliga rummet har blivit så kommersialiserat. Jag ställer frågan hur vi kan fortsätta göra performativ offentlig konst utan att det uppfattas som reklam? Säger Marika Hedemyr, koreograf och doktorand vid Institutionen för konst, kultur och kommunikation vid Malmö universitet.

I avhandlingen har hon fört samman koreografi och interaktionsdesign för att undersöka hur Mixed reality  (MR)– alltså en blandning av verkliga och virtuella miljöer - kan skapa nya upplevelser av en fysisk plats.  I projektet skapade Marika Hedemyr tre offentliga platsspecifika MR-vandringar där hon blandar historier, ljud, film och animationer. Användaren upplever verken via telefonen och hörlurar.

Platsspecifika upplevelser

Ett av dessa performativa verk utspelar sig på Korsvägen, en av Göteborg största korsvägar där turism och stadsutveckling konkurrerar med kulturarv och krav från de boende. De andra två utspelar sig i Mölndal och har lokalhistorisk koppling. Den ena handlar om Kvarnbyn – en av Sveriges första industristäder där man i verket genom 16 mikro-historier får berättelsen om en plats som hela tiden förändras. Scenen för den andra är Tulebojsön, en plats med lämningar från bronsåldern.  Gemensamt för de alla är att de är platsspecifika, alltså gjorda för att upplevas just där.

Marika Hedemyr

Genom att göra design där tekniken på något vis involverar kroppen – att man t ex under MR-vandringarna interagerar med platsen via telefonen – kopplar Marika Hedemyr ihop ett koreografiskt tänkande med interaktionsdesign. Interaktionsdesign lägger tyngdpunkten på tekniken, koreografi på kroppar i rörelse.

–  En viktig ingång har varit hur man kan designa upplevelser där kroppen blir en central del. Upplevelsen sker i publikens kropp och sinne, inte i telefonen. Jag är intresserad av den relationella aspekten av det offentliga rummet men också av tekniken, säger Marika Hedemyr.

Som luktar och vibrerar

Marika Hedemyr eftersträvar sinnliga kroppsliga upplevelser och har valt platser som känns på ett fysiskt sätt, som luktar och vibrerar.

– Jag jobbar med dubbla lager av verkligheten. Du ser en annan version på skärmen där du befinner dig. Vad är verklighet och vad är inte?

Men det handlar inte om att gå och stirra ner i telefonen, som vi vanligen gör. I hennes MR-walks lyfter man blicken och tittar genom skärmen. De är ett sätt att aktivera den offentliga platsen. Hur vi förhåller oss till den, oss själva och varandra när vi är där.

– Det ska tillföra något till rummet. Verken ställer frågor om vad vi gör och väljer att göra, säger Marika Hedemyr.

Text: Magnus Jando