I delkursen introduceras det sociala arbetets grundläggande förutsättningar; nationellt och internationellt. Ämnets centrala verksamhetsområden och begreppsbildning behandlas. Dessutom introduceras grunderna i vetenskapligt skrivande.
Socialt arbete
Om kursen
Kursens syfte är att ge en orientering i socialt arbete som ämnes-, forsknings- och verksamhetsområde samt att ge studenten den grund som krävs för fördjupade studier i ämnet. Det sociala arbetets tvärvetenskapliga bas belysas genom studier av samhälls- och beteendevetenskapliga teorier och begrepp med särskild relevans för socialt arbete. Ett ytterligare syfte är att belysa och analysera kopplingen mellan teori och praktik i socialt arbete.
Kursen ges på 100% distans. Inga fysiska träffar på campus.
Kursinnehåll
Kursens syftar till att ge en orientering i socialt arbete som ämnes-, forsknings- och verksamhetsområde, samt att studenten utvecklar de kunskaper som krävs för fördjupade studier i ämnet. Ett ytterligare syfte är att belysa och analysera kopplingen mellan teori och praktik i socialt arbete.
Kursen består av 5 delkurser.
Med utgångspunkt i klassiska och moderna sociologiska teorier behandlas såväl aktuella sociala företeelser som generella samhällsprocesser. Sociologisk teori diskuteras och tillämpas på olika fenomen i det moderna samhället som till exempel arbetsliv, socialisation, avvikande beteende, utbildning, familjeliv, social stratifiering, exklusion och inklusion, organisation, stat och statliga organ samt det civila samhället. Centrala sociologiska begrepp som klass, genus och etnicitet diskuteras och relateras till det sociala arbetet. Med hjälp av dessa begrepp belyses relationen mellan samhällsstruktur, social identitet och socialt handlande.
I delkursen fördjupas psykologiska teorier och metoder som har särskild relevans för dagens praktik i socialt arbete. Med utgångspunkt i de metoder för bedömning och behandling som rekommenderas av Socialstyrelsen läggs fokus på metodernas främsta underliggande kunskapsunderlag, det vill säga 1) Anknytningsteori, 2) KBT och 3) Systemisk familje- och kommunikationsteori. Anknytningsteorin har relevans för socialt arbete särskilt inom områden som berör omsorgskvalité i familjemiljö och professionell omsorg av barns och ungas psykiska ohälsa, fosterhemsplaceringar, tidiga interventioner och utredningar av familjer med psykosocial problematik. Teorin med samlingsnamnet kognitiv beteendeterapi (KBT) omfattar ett flertal sätt att bedriva socialt och psykologiskt behandlingsarbete med olika målgrupper och har på senare år fått allt större spridning i socialt arbete i Sverige, både på behandlingsinstitutioner och i öppenvården. Det tredje centrala perspektivet i kursen utgörs av kommunikations- och systemteori och dess betydelse för att förstå samspelet mellan människors personliga, relationsmässiga- och omgivande faktorer samt kommunikationsmönster och strukturer inom familjer.
Socialpolitikens utveckling och dess relationer till de politiska och ekonomiska strukturerna behandlas ur såväl nationellt som internationellt perspektiv. Den välfärdsstatliga regleringen avseende grundläggande lagstiftning, sociallagstiftning samt socialförsäkring diskuteras. Olika socialpolitiska modeller, samt förhållandet mellan offentlig sektor, privat sektor och frivillig sektor behandlas. Fokus ligger dels på problem associerade med implementeringen av socialpolitikens målsättningar dels på frågor om genus, invandring, globalisering och välfärdsstatens framtid.
Delkursen syftar till att fördjupa och integrera olika perspektiv på socialt arbete, tillämpa etisk analys av det sociala arbetets verksamhet och problemområde, samt att utveckla studentens medvetenhet om det vetenskapliga skrivandets former.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
Betyg 40%, Högskolepoäng 20%, Högskoleprov 40%
Kurslitteratur
Johansson E, Laanemets L, Svensson K, (2021) Handlingsutrymme: utmaningar i socialt arbete. 2:a [rev och utök] upplaga. Stockholm: Natur och Kultur. Ca 170 av 289 s.
Meeuwisse A, Swärd H (red), (2016) Socialt arbete: en grundbok, 3:e [rev och utök] upplaga, Stockholm: Natur och Kultur. Ca 250 av 544 s.
Pettersson U, (red.) (2018) Etik och Socialtjänst. Om förutsättningar för det sociala arbetets etik. 5:e [rev och utök] upplaga. Lund: Gleerups. Ca 60 av 141 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer om cirka 100 s.
Dahlgren L, Starrin B, (2004) Emotioner, vardagsliv & samhälle - en introduktion till emotionssociologi. Första uppl. Malmö, Liber AB. 228 s. Senare tryckning av upplagan kan användas.
Repstad P, (2016) Sociologiska perspektiv i vård, omsorg och socialt arbete. Tredje uppl. Lund, Studentlitteratur. Ca 180 av 293 s. Senare upplaga/tryckning kan användas.
Ritzer G, Stepnisky J, (2015) Sociologisk teori. Andra uppl. Malmö, Liber AB. Ca 400 av 663 s. Tidigare upplaga kan användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer om cirka 200 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och samhälle. Malmö: Malmö universitet. 17 s.
Kaiser N, Lundberg M, (red) (2018), Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur och Kultur. 235 s av 328 s.
Kåver A, (2009) KBT i utveckling. Stockholm: Natur och Kultur. s 27-314, 287 s.
Lundsbye M, Sandell G, Ferm R, Währborg P, Petit B, Fälth T, Holmberg B, (2010) Familjeterapins grunder. Ett interaktionistiskt perspektiv. Stockholm, Natur och Kultur. s 25– 249, 224 s.
Lundén K, (2010) Att identifiera omsorgsvikt hos förskolebarn. Stiftelse Allmänna Barnhuset, 2010:5. 127 s.
Wallroth P, (2010) Mentaliseringsboken. Stockholm: Karneval förlag. 187 s.
Ca 100 sidor litteratur i form av vetenskapliga artiklar tillkommer.
Lundh Nilsson F, Werner E, (2019) Samhällsekonomi för socionomer, Gleerups Malmö. 200 s.
Meuwisse A, (1999) Sköndalinstitutets arbetsrapport nr. 11 Ersta Högskola,”Debatten om välfärdsstaten och det civila samhället”, Sköndalinstitutet 1999, 27 s.
Olofsson J, (2020 ) Socialpolitik –en historisk bakgrund, internationella jämförelser och aktuella politiska utmaningar. Lund: Studentlitteratur. 228 s.
Ytterligare vetenskapliga artiklar tillkommer om cirka 100 s.
Pettersson U, (red.) (2018) Etik och Socialtjänst: Om förutsättningar för det sociala arbetets etik. 5:e [rev och utök] upplaga. Lund: Gleerups. Ca 60 av 141 s.
Wallsten L, Morberg Å, (2018) Akademisk essä: introduktion och skrivhandledning, Lund: Studentlitteratur. 130 s.
Ett urval från kurslitteraturen från delkurs 1 samt vetenskapliga artiklar om ca 100 s tillkommer.
Kurslitteratur inom delkurs
1. Introduktion till socialt arbete
Johansson E, Laanemets L, Svensson K, (2021) Handlingsutrymme: utmaningar i socialt arbete. 2:a [rev och utök] upplaga. Stockholm: Natur och Kultur. Ca 170 av 289 s.
Meeuwisse A, Swärd H (red), (2016) Socialt arbete: en grundbok, 3:e [rev och utök] upplaga, Stockholm: Natur och Kultur. Ca 250 av 544 s.
Pettersson U, (red.) (2018) Etik och Socialtjänst. Om förutsättningar för det sociala arbetets etik. 5:e [rev och utök] upplaga. Lund: Gleerups. Ca 60 av 141 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer om cirka 100 s.
2. Sociologi och socialt arbete
Dahlgren L, Starrin B, (2004) Emotioner, vardagsliv & samhälle - en introduktion till emotionssociologi. Första uppl. Malmö, Liber AB. 228 s. Senare tryckning av upplagan kan användas.
Repstad P, (2016) Sociologiska perspektiv i vård, omsorg och socialt arbete. Tredje uppl. Lund, Studentlitteratur. Ca 180 av 293 s. Senare upplaga/tryckning kan användas.
Ritzer G, Stepnisky J, (2015) Sociologisk teori. Andra uppl. Malmö, Liber AB. Ca 400 av 663 s. Tidigare upplaga kan användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer om cirka 200 s.
3. Psykologi och socialt arbete
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och samhälle. Malmö: Malmö universitet. 17 s.
Kaiser N, Lundberg M, (red) (2018), Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur och Kultur. 235 s av 328 s.
Kåver A, (2009) KBT i utveckling. Stockholm: Natur och Kultur. s 27-314, 287 s.
Lundsbye M, Sandell G, Ferm R, Währborg P, Petit B, Fälth T, Holmberg B, (2010) Familjeterapins grunder. Ett interaktionistiskt perspektiv. Stockholm, Natur och Kultur. s 25– 249, 224 s.
Lundén K, (2010) Att identifiera omsorgsvikt hos förskolebarn. Stiftelse Allmänna Barnhuset, 2010:5. 127 s.
Wallroth P, (2010) Mentaliseringsboken. Stockholm: Karneval förlag. 187 s.
Ca 100 sidor litteratur i form av vetenskapliga artiklar tillkommer.
4. Socialpolitik och socialt arbete
Lundh Nilsson F, Werner E, (2019) Samhällsekonomi för socionomer, Gleerups Malmö. 200 s.
Meuwisse A, (1999) Sköndalinstitutets arbetsrapport nr. 11 Ersta Högskola,”Debatten om välfärdsstaten och det civila samhället”, Sköndalinstitutet 1999, 27 s.
Olofsson J, (2020 ) Socialpolitik –en historisk bakgrund, internationella jämförelser och aktuella politiska utmaningar. Lund: Studentlitteratur. 228 s.
Ytterligare vetenskapliga artiklar tillkommer om cirka 100 s.
5. Socialt arbete som teoretiskt och praktiskt fält
Pettersson U, (red.) (2018) Etik och Socialtjänst: Om förutsättningar för det sociala arbetets etik. 5:e [rev och utök] upplaga. Lund: Gleerups. Ca 60 av 141 s.
Wallsten L, Morberg Å, (2018) Akademisk essä: introduktion och skrivhandledning, Lund: Studentlitteratur. 130 s.
Ett urval från kurslitteraturen från delkurs 1 samt vetenskapliga artiklar om ca 100 s tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Malmö Blandad undervisningstid 100%
Kontakt
-
Mon Johansson - Universitetslektor
Kursansvarig - Introduktion till socialt arbete, 4.5hp
mon.johansson@mau.se
040-665 72 32
-
JP
José Pacheco - Universitetsadjunkt
Kursansvarig - Sociologi och socialt arbete, 7.5hp
jose.pacheco@mau.se
040-665 71 90
-
MC
Martina Campart Cano - Universitetslektor
Kursansvarig - Psykologi och socialt arbete, 7.5hp
martina.campart@mau.se
040-665 74 82
-
JS
Jari Ström - Universitetsadjunkt
Kursansvarig - Socialpolitik och socialt arbete, 7.5hp
jari.strom@mau.se
040-665 79 13
-
Mon Johansson - Universitetslektor
Kursansvarig - Socialt arbete som teoretiskt och praktiskt fält, 3.0hp
mon.johansson@mau.se
040-665 72 32
-
Martina Holik - Studieadministratör
Studieadministratör
martina.holik@mau.se
040-665 89 20