Delkurs 1 Socialt arbete och social utsatthet, 14 hp
Bruno L, Zulmir B, (2022) Barn & unga i utsatta livssituationer – perspektiv från forskning och praktik. Stockholm: Liber. (268 s.)
Herz M, (2016) Levande socialt arbete. Vardagsliv, sörjbarhet och sociala orättvisor. Stockholm: Liber. (184 s.)
Lindqvist R, (2022) Funktionshinder i välfärdssamhället (Femte upplagan). Malmö: Gleerups. (Utvalda kapitel)
Mattsson T, (2021) Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis (3:e upplagan). Malmö Gleerups utbildning. (280 s.)
Meeuwisse A, Swärd H, (2013) Perspektiv på sociala problem. Stockholm: Natur & Kultur. (Utvalda kapitel)
Meeuwisse A, Swärd H, Sunesson S, Knutagård M, red. (2016) Socialt arbete: En grundbok (3:e upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. (Utvalda kapitel)
Morén S, (2015) Undran inför socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. (151 s.)
Sinisalo E,Moser H, Moser L (red.) (2018) Våld i nära relationer. Socialt arbete i forskning, teori och praktik. Stockholm: Liber. (Utvalda kapitel)
Rapporter och vetenskapliga artiklar om ca 300 sidor tillkommer.
Delkurs 2 Personlig och professionell utveckling I, 1 hp
Andersson ElmtoftN, Whitaker A, (2023) Personlig professionell utveckling för socionomer.Stockholm: Liber. (132 s.)
Bie K, (2021) Reflektion i socialt arbete. Redskap för lärande och förändring. Malmö: Gleerups Utbildning. (128 s.)
Ytterligare vetenskapliga texter och artiklar kan tillkomma.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att introducera studenten till sociala problem och social utsatthet samt de målgrupper som socionomen kommer att möta i sin profession. Dessutom inkluderar kursen personliga reflektioner kring utbildningsval kopplat till professionen.
Delkurs 1 Socialt arbete och social utsatthet, 14 hp
Delkursens innehåll
I kursen behandlas uppkomst och förekomst av social utsatthet utifrån olika perspektiv relevanta för det sociala arbetets praktik. Fokus i kursen är social utsatthet och socialt arbete i relation till olika målgrupper, livssituationer och sociala problem. Utöver teorier för att kunna analysera sociala processer på individ- grupp- och samhällsnivå introduceras teorier om såväl intersektionalitet som våld i nära relation
Delkurs 2 Personlig och professionell utveckling I, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen innehåller samtal och personliga reflektioner över hur studenterna ser på sig själva och hur de ser på viktiga relationer som har haft betydelse för utbildningsvalet. Vikt läggs vid att deltagarna i grupperna lär känna varandra, för att få insikt om betydelsen av lagarbete. Studenterna beskriver och reflekterar såväl skriftligt som muntligt över händelser och situationer som kan bli en tillgång i den kommande yrkesrollen.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Malmö Dagtid 100%
Kontakt
För mer information om utbildningen:
hsvagledning@mau.se-
Hanna Egard - Universitetslektor
Kursansvarig
hanna.egard@mau.se
040-665 74 66
-
Marie Engqvist Ridell - Universitetsadjunkt
Kursansvarig
marie.engqvist-ridell@mau.se
040-665 80 30
-
John Stigmar - Universitetsadjunkt
Kursansvarig
john.stigmar@mau.se
072-208 10 27
-
Gd
Germana di Lorenzo - Studieadministratör
Studieadministratör
germana.di-lorenzo@mau.se
040-665 74 62