Andersson, Lars Gustaf; Persson, Magnus & Thavenius, Jan (1999). Skolan och de kulturellaförändringarna. Lund: Studentlitteratur (s. 9-41)
Beach, Richard. (2011) Teaching literature to adolescents. [electronic resource]. 2nd ed. Routledge. Tillgänglig via Malmö universitets bibliotek (Kapitel 1,2,6,10,11,12, 117 s.)
Chambers, Aidan (2001). Böcker inom oss – om boksamtal. Rabén & Sjögren (163 s.)
Edvardsson,Jenny, Godhe, Anna-Lena & Magnusson, Petra (2018), Digitalisering, literacy ochmultimodalitet. Lund: Studentlitteratur (s. 31-107) FN:s konvention om barnets rättigheter. Tillgänglig via internet.
Holmberg, Claes-Göran & Ohlsson, Anders (1999). Epikanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (Kap. 1, 3, 5, 9, 11, 12 och 13, 56 s.)
Langer, Judith (2005). Litterära föreställningsvärldar. Litteraturundervisning och litterärförståelse. Göteborg: Daidalos (kap. 1-3, 42 s.)
Lindell, Ingrid & Öhman, Anders (red.) (2019). För berättelsens skull: modeller förlitteraturundervisningen. (Första utgåvan). [Stockholm]: Natur & Kultur (kap 1,4, 38 s).
Lundahl, Christian (2014, 2 uppl.). Bedömning för lärande. Lund: Studentlitteratur (kap. 1, 3, 4 och 7, 67 s.)
Minten, Eva (2013). Forskning för klassrummet: vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet ipraktiken. Stockholm: Skolverket kap 1-3 (41 s.) Tillgänglig via internet.
Molloy, Gunilla (2002). Läraren, litteraturen, eleven [Elektronisk resurs] : en studie om läsning av skönlitteratur på högstadiet. Stockholm: Lärarhögsk. (s. 52-76, 102-156). Tillgänglig på Internet.
Nilsson, Jan (2007 2 uppl.). Tematisk undervisning. Lund: Studentlitteratur (kap. 2 och 5, 33 s.)
Nordberg, Olle (2020). Litteraturdidaktik: teori, praktik, relevans, potential. Första upplagan Stockholm: Liber (115 s).
Olin-Scheller, Christina (2006). Mellan Dante och Big Brother. En studie om gymnasieleverstextvärldar. Karlstad: Karlstad University Studies (s. 11-37, 108-142). Tillgänglig via internet.
Sporrong, Elin & Westin Tikkanen, Karin (red.) (2016). Kritiskt tänkande: i teori och praktik. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (Inledning och kapitel 1, 5, 62 s.)
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet (60 s.) Tillgänglig via internet.
Läroplaner och kursplaner i svenska. Skolverket. ([www.skolverket.se](
Ett urval artiklar och andra kortare texter (i pdf) kan tillkomma under kursen.
Skönlitteratur omfattande ca 1200 s samt ett urval av filmer och tv-serier väljs i samråd med kursens lärare enligt särskild lista.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om skönlitteratur och andra medietexter och deras betydelse för ungdomars språk- och kunskapsutveckling. Vidare syftar kursen till att studenten ska kunna använda och gestalta skönlitteratur och andra medietexter i ämnesövergripande undervisning och tematisk undervisning i svenska. Studenten ska också utveckla kunskap om förhållandet mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund i relation till lärarprofessionen.
I kursen behandlas skönlitteratur och andra medietexter – såväl analoga som digitala - i tematiska och ämnesövergripande sammanhang varvid sådana texter som central källa till upplevelse och kunskap i pedagogiska sammanhang lyfts fram. Här diskuteras vikten av att läraren i arbete med skönlitteratur och andra medietexter medvetet väljer texter som anknyter till och utmanar de erfarenheter och omvärldsbilder som eleverna har. I kursen introduceras litteratur- och filmvetenskapliga begrepp och analysverktyg och studenterna använder dessa för att öka sin förståelse för texters innehåll och uppbyggnad. Berättartekniska grundfrågor tas upp liksom även tolkning och meningsskapande vid textläsning samt forskning om hur unga tillägnar sig litterära texter. Studenterna får då också använda olika analysverktyg i en pedagogiskt riktad textanalys där de belyser en text ur en konkret lässituation i skolan. I kursen får studenterna tillfälle att problematisera och tolka centrala ämnesdidaktiska begrepp. Härvid reflekterar studenterna över begreppens innebörd för olika sätt att organisera och tillägna sig kunskap, och därmed tydliggörs också olika synsätt vad gäller kunskap och lärande. Sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling uppmärksammas och studenterna ges tillfälle att utforska skönlitteraturens och andra medietexters möjligheter i ett språk- och kunskapsutvecklande sammanhang. I förhållande till kursens innehåll diskuteras och värderas relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL207C Svenska och lärande: Språk, utveckling och lärande (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).