Kurs, grundnivå
15 hp
Malmö | dagtid | 100%
11 november 2024 - 19 januari 2025
Kurskod: SL208C

Denna kursen ges som del av program:

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om skönlitteratur och andra medietexter och deras betydelse för ungdomars språk- och kunskapsutveckling. Vidare syftar kursen till att studenten ska kunna använda och gestalta skönlitteratur och andra medietexter i ämnesövergripande undervisning och tematisk undervisning i svenska. Studenten ska också utveckla kunskap om förhållandet mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund i relation till lärarprofessionen.

I kursen behandlas skönlitteratur och andra medietexter – såväl analoga som digitala - i tematiska och ämnesövergripande sammanhang varvid sådana texter som central källa till upplevelse och kunskap i pedagogiska sammanhang lyfts fram. Här diskuteras vikten av att läraren i arbete med skönlitteratur och andra medietexter medvetet väljer texter som anknyter till och utmanar de erfarenheter och omvärldsbilder som eleverna har. I kursen introduceras litteratur- och filmvetenskapliga begrepp och analysverktyg och studenterna använder dessa för att öka sin förståelse för texters innehåll och uppbyggnad. Berättartekniska grundfrågor tas upp liksom även tolkning och meningsskapande vid textläsning samt forskning om hur unga tillägnar sig litterära texter. Studenterna får då också använda olika analysverktyg i en pedagogiskt riktad textanalys där de belyser en text ur en konkret lässituation i skolan. I kursen får studenterna tillfälle att problematisera och tolka centrala ämnesdidaktiska begrepp. Härvid reflekterar studenterna över begreppens innebörd för olika sätt att organisera och tillägna sig kunskap, och därmed tydliggörs också olika synsätt vad gäller kunskap och lärande. Sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling uppmärksammas och studenterna ges tillfälle att utforska skönlitteraturens och andra medietexters möjligheter i ett språk- och kunskapsutvecklande sammanhang. I förhållande till kursens innehåll diskuteras och värderas relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen.

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL207C Svenska och lärande: Språk, utveckling och lärande (genomgången)

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt