Bogarve C, Ershammar D, Rosenberg D, (red.) (2012) Rehabilitering och stöd till återhämtning vid psykiska funktionshinder: möjlighetens metoder för en ny praktik. 1. uppl. Stockholm: Gothia. (280 s).
Bylund C, (2022) Anakrona livsvillkor: En studie av funktionalitet, möjligheter och begär i den föränderliga svenska välfärdsstaten. Umeå: Diss Umeå universitet (280 s)
Egard H, Runesson I & Svensson Chowdhury M, (red) (2024) Funktionsförmåga, funktionshinder och socialt arbete. Lund: Gleerups (valda delar 150 s)
Folkhälsomyndigheten, (2016) Slutrapportering av regeringsuppdrag inom ramen för ”En strategi för genomförande av funktionshinderspolitiken 2011-2016. Stockholm: Socialstyrelsen. (90s).
Karlsson M, Börjeson M, (2019) Brukarmakt - i teori och praktik. 2. utg. Stockholm: Natur & kultur (150s).
Larsson M, Larson G, (senaste upplagan), LSS 2024 Stöd och service till vissa funktionshindrade Helsingborg, Komlitt (150s).
Lindberg L, Grönvik L, (2011) Funktionshinderspolitik: en introduktion. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. (valda delar 100s).
Lindberg L, (2017) Forskningen som haltar. Svensk forskning om funktionshinder. Hörselskadades Riksförbund (HRF) (76s).
Löfgren-Mårtenson L (2010) Unga med intellektuella funktionsnedsättningar och sexualitet. I Sexologi, P O Lundberg, L Löfgren-Mårtenson (red). Stockholm: Liber. 368-372, (11 s.)
Löfgren-Mårtenson L, (2009) The invisibility of young homosexual women and men with intellectual disabilities. Sexuality and Disability 27(1), 21–26. (5 s.)
Lövgren V, Markström U & Sauer L, (2016) Forskningsöversikt om arbetsfrämjande stöd till personer med funktionsnedsättning. I Arbetsliv för alla – funktionsnedsättning och arbete, B Danermark, S Larsson Tholén (red). Malmö; Gleerups. (22 s)Mattsson T, (2021) Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis. 3. Uppl. Malmö: Gleerups (valda delar 50 s)
Shakespeare T, (2014) Disability Rights and Wrongs Revisited. London: Routledge. (150 s).
Socialstyrelsen, (2017) Vägar till ökad delaktighet – Kunskapsstöd för socialtjänsten om arbete med stöd och service enligt LSS. Stockholm: Socialstyrelsen. (88 s).
Söder M, (2013) Swedish social disability research: a short version of a long story. Scandinavian Journal of Disability Research, 15, suppl, 90-107 (17s).
Söder M, Hugemark A, (2016) Bara funktionshindrad? Funktionshinder och intersektionalitet. Malmö: Gleerup. (Valda delar 100 s).
Söderberg E, (2016) Maktordning när unga med rörelsenedsättning ska välja karriärväg. I Arbetsliv för alla. Funktionsnedsättning och arbete, B Danermark, S Larsson Tholén, (red.). Malmö: Gleerups (13 s)
Thomas C, (2007) Sociologies of disability and illness: contested ideas in disability studies and medical sociology. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 182 s.
Westgren N, (2010) Fysiska funktionsnedsättningar och sexualitet. I Sexologi, P O Lundberg, L Löfgren-Mårtenson (red). Stockholm: Liber. 361-367, (6 s.)
Övrig litteratur väljes i samråd med examinator.
Socialt arbete och funktionshinder
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupade kunskaper och förmåga till reflektion över samhällets funktionshinderpolitik och socialt arbete inom funktionshinderområdet. Mer specifikt ska studenten skapa en analytisk och problematiserande förståelse för individuella perspektiv på att leva med funktionsnedsättning och samhälleliga barriärer för tillgänglighet och delaktighet. Vidare analyseras sociala interventioner inom socialt arbete ur ett professions- och individperspektiv. Dessutom diskuteras och granskas egna och andras förhållningssätt till frågor som rör funktionsnedsättning och funktionshinder och vad det kan medföra i det sociala arbetet.
Kursen ger möjlighet att inhämta fördjupade teoretiska kunskaper om förutsättningar som kan bidra till att personer med funktionsnedsättning blir delaktiga i samhällslivet. Vidare inrymmer kursen olika perspektiv på funktionsnedsättningar, funktionshinder, hälsa/ohälsa, organisering, habilitering, rehabilitering, verksamheter/metoder och samhälle samt professions- och brukarperspektiv. Internationella konventioner, funktionshinderpolitik, välfärdsfrågor, aktuella diskurser, begrepp och teorier inom området är exempel på frågor som diskuteras. Socialt arbete definieras brett och inkluderar både arbetet inom myndigheter och frivilligsektorn, med fokus på det sociala arbetet inom kommuner och landsting, främst socialpsykiatri, LSS-verksamhet och habilitering och rehabilitering för barn och vuxna.
Ett flervetenskapligt synsätt med utgångspunkt i socialt arbete genomsyrar hela kursen. Hälsa, livsvillkor och livskvalitet för personer med funktionsnedsättning samt upplevelser och erfarenheter av att leva med livslång sjukdom och funktionsnedsättning belyses. Samverkan mellan olika professioner och brukare och deras organisationer diskuteras. Etiska dilemman i mötet mellan professionella och människor med funktionsnedsättningar diskuteras i samtligakursmoment.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Socionomexamen eller kandidatexamen inom det människobehandlande eller samhällsvetenskapliga området (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp).
Urval
Högskolepoäng 100%
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).