Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Förbjuden och förkastad musik lyfts fram i ljuset
Musik och kulturyttringar som ansetts obekväma har ofta förbjudits i auktoritärt styrda länder. Nu ska ett nytt samarbetsprojekt lyfta fram europeiska tonsättare som fallit i glömska genom historien.
– Vi vill belysa en dyster del av musikhistorien där systematiska övergrepp mot konstnärer använts som medel för att kontrollera medborgarna. Tyvärr ser vi även idag en oroande utveckling i flera länder, inte minst i östra Europa, säger Daniel Hansson, dirigent och konstnärlig ledare för Malmö akademiska kör och orkester.
Projektet Forbidden music, är ett nytt samarbete med Ukrainian Festival Orchestra och tyska Württemberg Philharmonic. I fokus står tonsättare vars verk och liv drabbades genom förtryck och förföljelse av regimerna i Tyskland och Sovjetunionen.
En av dem var Viktor Ullman, en österrikisk tonsättare av judisk börd som deporterades till nazisternas koncentrationsläger och vars musik delvis kunde räddas tack vare en medfånge.
Musiken bara delvis bevarad
En annan var den ukrainska tonsättaren Vasyl Barvinsky. Han sattes i arbetsläger av den sovjetiska regimen och hans manuskript brändes offentligt. Ett av partituren bevarades dock av en av Barvinskys studenter som lyckades fly. Verket dök upp igen först på 90-talet.
– I många fall är det bara delar av musiken kunnat bevaras för eftervärlden och en del har inte ens uppförts tidigare. Att framföra verk av dessa och andra kompositörer är ett sätt att ge dem upprättelse, säger Daniel Hansson.
Den 19 oktober dirigerar han Ukrainian Festival Orchestra och den ukrainska kompositören Boris Lyatoschynskys Symfoni nr 2 – också det ett verk som förbjöds av Stalins regim.
I arbetet med urvalet av musik och tonsättare har Staffan Storm, professor i musikteori och komposition vid Lunds universitet, varit kurator. Sammanlagt blir det tre konserter under hösten i Ukraina under temat Förbjuden, fördömd och förkastad.
– Politikens uppgift är att skapa förutsättningar för att kulturen ska kunna växa – inte att styra själva innehållet. Ambitionen är att detta projekt kan vara starten för ett fördjupat samtal om musik och politik, inte bara med hänsyn till musikhistorien utan även med blick mot framtiden.
Text: Jessica Bloem