Chris Anderson, professor emeritus vid Linköpings universitet, har utsetts till hedersdoktor vid Malmö universitet. Anderson är internationellt erkänd som en av pionjärerna inom klinisk mikrodialys har arbetat både kliniskt och forskat i Sverige och hemlandet Australien.

Merparten av Chris Andersons forskning har bedrivits på avdelningen för dermatologi vid universitetssjukhuset i Linköping, där han även arbetat som verksamhetschef under många år.

– Så här i slutet av karriären är det extra roligt att få en sådan fin utmärkelse. Det känns nästan svårt att förstå och är naturligtvis en mycket stor ära, säger han.

Som forskare med fokus på dermatologi har han medverkat i ett flertal projekt vid Malmö universitet. Tillsammans har forskarna utforskat interaktioner mellan huden, olika omgivningsfaktorer och hudvårdsprodukter.

Aktuellt forskningssamarbete om hudcancer

– Samarbetet med Malmö universitet är särskilt roligt eftersom det går tillbaka till mitt allra första intresse för huden; hur huden fungerar som en barriär, hur man får läkemedel att fungera väl och hur man anpassar den typen av kunskaper till relevanta hudbiologiska  spörsmål.

Just nu fokuserar forskningssamarbetet på hudcancer, och hur provtagning för detaljanalys av metaboliska molekyler från hudytan kan stödja andra fysiologiska, optiska och histologiska metoder vid den diagnostiska processen för hudtumörer.

– Att kunna mötas och fördjupa kunskaperna på detaljnivå uppskattar jag mycket. Något som varit väldigt givande i samarbetet har varit att röra sig från mitt bredare helikopterperspektiv på huden ner till att studera saker på detaljnivå och sedan ta ett steg tillbaka igen med nya kunskaper, säger Chris Anderson.

"Ovärderligt med internationell klinisk expertis"

I nomineringen lyfter institutionen för biomedicinsk vetenskap fram att Anderson varit avgörande för anslag och genomförande av ett flertal stora projekt vid Biofilms Research Center for Biointerfaces vid Malmö universitet.

– Det har varit ovärderligt att ha internationell klinisk expertis i vår forskningsmiljö eftersom den till stor del är laboratoriebaserad. En bättre kandidat som 2022 års hedersdoktor är svår att hitta, säger Johan Engblom, prefekt vid institutionen för biomedicinsk vetenskap angående utmärkelsen.

Text: Anna Dahlbeck