När universitetskursen i Georgiens språk, samhällsliv, historia och kultur startade 2001 hörde nätbaserade distanskurser inte till vanligheterna. Då fanns inte alls samma plattformar som idag. "I början skickade vi ut html-sidor så det har varit en lång resa", säger Karina Vamling, professor i kaukasusstudier vid Malmö universitet.

Kursen har hela tiden varit flexibel. Studenterna kan jobba med materialet när det publiceras och det har från start varit fokus på interaktiva övningar. Lärarna Karina Vamling och Manana Kobaidze har alltid gjort allting själva och från början satt de i Netscape Editor och gjorde ändringar.

– Vi tänkte hela tiden att det skulle vara internationellt. Det funkar inte bara i Sverige med en så smal kurs, säger Karina Vamling.

Ambassadörer på kursen

Språket står i fokus i kursen. Det undervisas inte i georgiska någon annanstans i Norden och endast på ett par ställen i Europa. Därför blir kursen en samlingsplats för dem som är intresserad av georgiska, oavsett om du är ambassadör, observatör, eller bara nyfiken. Till exempel har Storbritanniens tidigare ambassadör Denis Keefe, som var posterad i Georgien under det rysk-georgiska kriget 2008 och som själv studerat georgiska vid Malmö universitet, läst kursen. Även Sveriges tidigare ambassadör Diana Janse har studerat kursen.

– Många har märkt att det är bra att kunna lite georgiska. EU har en observationsstyrka – European Union Monitoring Mission (EUMM) – sedan kriget 2008 och en del av dem som varit observatörer i Georgien har gått vår onlinekurs. För många som arbetar i internationella organisationer i Georgien är det värdefullt att ha lite georgiska i bagaget, säger Karina Vamling.

Under hela hösten firas jubileum med digitala aktiviteter som föredrag av diplomaten Denis Keefe, filmvisning av en Oscars-nominerad georgisk film och frågestund med filmteamet, ett rundabordssamtal om georgisk litteratur i Sverige och svensk litteratur i Georgien med författare och översättare samt en georgisk konstutställning (se faktaruta för program).  I litteratursamtalet medverkar bland annat Tamara Tchikovani som översatt Astrid Lindgren till georgiska.

Först med vin

Karina Vamling är disputerad i allmän språkvetenskap och har från start varit intresserad av den mest språkrika delen av Europa: Kaukasus. Hon var varit mycket i Georgien sedan 1980-talet och jobbar nu med en antologi om fältarbete i Kaukasus i samband med Sovjets sönderfall.

– Det har hänt och händer kolossalt mycket i området. Under senare har Georgien också blivit ett populärt resmål. Det är poppis bland dem som vill göra något mer och inte bara åka till de vanliga turistmålen. Georgien har en gammal kultur, berg, skidåkning, mat, och vin. Georgien är det äldsta stället i världen som har framställt vin. Dessutom är det billigt att vara där, säger Karina Vamling.

Text: Ellen Albertsdottir