Under hösten genomför tre gymnasielever från NTI Gymnasiet i Helsingborg ett skolarbete i samarbete med Biofilms forskningscenter vid Malmö universitet. I projektet undersöker de tillväxten av bakterier på huden vid olika förhållanden.

– Vi vill se om tillväxten av vissa bakterier hindras eller förstärks när vi antingen har hudkräm, tvål eller alkohol på våra fötter, förklarar Mohammed Ghazal när vi ses på ”Forskaren” som Biofilms lokaler och laboratorium brukar kallas.

Under hösten har Mohammed Ghazal och hans klasskamrater tillbringat sex eftermiddagar i laboratoriet där de fått handledning av forskare från Malmö universitet.

– Vår lärare tog kontakt med universitet och frågade om de ville ta emot oss, och de ville de som tur var. Vi hade en grundidé om att göra något med huden och bakterier, sedan har de hjälpt oss att förfina idén, säger Ibrahim Ghannoum.

– För oss är det jättespännande och intressant att samarbeta med riktiga forskare, och att få vara i ett riktigt labb, säger Mohammad Noor Ghazi.

Från laboratoriet får de med sig digitala mikroskopbilder som de ska analysera i skolan och sedan återstår att skriva en rapport om resultatet under våren.

Vad har ni lärt er och vad har varit roligast?

– Vi har lärt oss mikroskopteknik och hur man jobbar med ”Gram staining”, som är en gammal klassisk metod som är mer än hundra år gammal, där man särskiljer gramnegativa och grampositiva bakterier från varandra genom olika färger, förklarar Mohammed Ghazal.

– Det roligaste har varit själva resan tycker jag. Att komma ifrån skolan och göra något som känns på riktigt, säger Mohammad Noor Ghazi.

Enligt Cecilia Cederfur, koordinator vid Biofilms, villl de se fler gymnasiesamarbeten av den här typen. Forskaren Skaidre Jankovskaja, vid Institutionen för biomedicinsk vetenskap, har varit elevernas handledare:

– Jag är så himla imponerad av deras positiva inställning och nyfikenhet. Att de hela tiden försöker lösa problemen själva, att de inte tar den enkla vägen och frågar mig direkt.

Har du lärt dig något av att ha dem här i laboratoriet?

– Absolut! Till exempel hur man ska förklara saker på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Att kunna det som forskare är användbart i många sammanhang, säger Skaidre Jankovskaja.

Text: Magnus Erlandsson