Om Malmö universitets akademiska traditioner och insignier, föremål och värdighetstecken, som används vid doktorspromotionen.

Medeltida traditioner i ny tappning

Malmö universitets doktorspromotion och professorsinstallation är till för att hylla de vetenskapliga insatser som gjorts under det gångna året. Av alla de medeltida traditioner som omgärdat ceremonierna kring nyblivna doktorer, utsedda hedersdoktorer, nyinstallerade professorer och kreerade jubeldoktorer, har några tagits med in i vår tid, in till Malmös unga universitet.

Vad är insignier?

Insignierna är de föremål och värdighetstecken som delas ut vid promotionen. Hatten och kransen symboliserar frihet men också makt och med makt följer ansvar. Ringen symboliserar trohet och hängivenhet till vetenskapens ideal.

De promoverade får också ett diplom som förr var det skriftliga beviset på promoveringen och behövde bäras med till exempel på resor till andra universitet. Idag lever det vidare som ett fint minne av högtiden.

Fredsmetall

Malmö universitet är första lärosäte i världen som använder fredsmetall i sina doktorsringar, rektors- och dekanhängen. Materialet, Humanium Metal, som organisationen Individuell Människohjälp står bakom, består av återvunnen metall från illegala handeldvapen som beslagtagits och samlats in i Centralamerika.

"Humanium är en stark symbol för våra värden, där vi vill bidra med kunskap och dialog för att bygga för en hållbar framtid grundat på mänskliga rättigheter."

Rebecka Lettevall, vicerektor globalt engagemang och mänskliga rättigheter och initiativtagare till att Malmö universitet använder fredsmetall i insignier.

Om fredsmetall (humanium-metal.com)