Delkurs 1
Litteratur och övriga läromedel
Valda delar och avsnitt ur nedanstående böcker
Läs ca 2000 sidor
Sökord: Montessori, montessoripedagogik m.fl.
Bjørndal, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat- Observation, utvärdering och utveckling i
undervisning och handledning. Stockholm: Liber. (s.192)
Bröderman Smeds, Mari & Skjöld Wennerström, Kristina (2008). Montessoripedagogik i förskola och skola. Borås: Natur och Kultur. (s. 205)
Cronquist, Bodil (2019). Matematik I + II - Montessoripedagogik. Lund: Bloms tryckeri.
(s.55)
Cronquist, Bodil (2009). Språket 1 Handledning i montessorimaterial kring skrivning och läsning. Malmö: Gleerups Förlag. (s.126)
Montessori, Maria (1987). Barnasinnet. Mac Book. (s.261)
Montessori, Maria (1998). Barndomens gåta. Seminarium utbildning och förlag AB. (s.158)
Montessori, Maria (1998). Upptäck barnet. Jönköping: Seminarium förlag AB. (s.310)
Montessori, Maria (2008). Dr. Montessori's Own Handbook. (s.110)
http://www.gutenberg.org/ebooks/29635
Signert, Kerstin (2000). Maria Montessori Anteckningar ur ett liv. Lund: Studentlitteratur.
(s.131)
Stoll Lillard, Angeline (2017). The Science behind the Genius. Oxford: University Press. (s.496)
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. (s.20)
https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5aa/1553968116077/pdf4001.pdf
Skolverket (2011, reviderad 2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (s.299)
https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d48d/1553968042333/pdf3975.pdf
Manualer om de sensoriska materialen och kulturmaterialen samt rapporter och artiklar publiceras på kursens hemsida.
Delkurs 2
Litteratur och övriga läromedel
Valda delar och avsnitt ur nedanstående böcker
Läs ca 2000 sidor
Sökord: Montessori, montessoripedagogik m.fl.
Bjørndal, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat- Observation, utvärdering och utveckling i
undervisning och handledning. Stockholm: Liber. (s.192)
Cronquist, Bodil (2018). Matematik I + II. Lund: Bloms Tryckeri. (s.55)
Cronquist, Bodil (2009). Språket 1 - Handledning i montessorimaterial kring skrivning och läsning. Malmö: Gleerups Förlag. (s.126)
Eberhard, David (2013). Hur barnen tog makten. Falun: Bladh by Bladh. (s.254)
Gynther, Per (2016). Möjligheter och begränsningar: Om lärares arbete med montessoripedagogiken i praktiken. Diss. Stockholm: Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. (s.215)
http://su.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A954261&dswid=-9339
Krantz Lindgren, Petra (2017). Med känsla för barns självkänsla. Falun: Bonnier Fakta.
(s.192)
Malm, Birgitte (2006). Reflektioner kring lärares liv och verksamhet - Montessorilärares yrkesberättelser. Diss. Lund: Studentlitteratur. (s.194)
Montessori, Maria (1987). Barnasinnet. Mac Book. (s.261)
Montessori, Maria (1998). Barndomens gåta. Seminarium utbildning och förlag AB.
Signert, Kerstin (2012). Variation och invarians i Maria Montessoris sinnestränande materiel. Diss. Göteborg: Kompendiet. (s.205)
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/30158/2/gupea_2077_30158_2.pdf
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. (s.20)
https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5aa/1553968116077/pdf4001.pdf
Skolverket (2011, reviderad 2018). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (s.299)
https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d48d/1553968042333/pdf3975.pdf
Stoll Lillard, Angeline (2017). The Science behind the Genius. Oxford: University Press.
(s.496)
Tebano Ahlquist, Eva-Maria (2012). Skolans levda rum och lärandets villkor: Meningsskapande i montessoriskolans fysiska miljö. Diss. Stockholm: Department of Education, Stockholm University. (s.277)
Materialmanualer om det sensoriska – och kulturmaterialen samt rapporter och artiklar publiceras på kursens hemsida.