Kollektivtrafik som mänslig rättighet: En undersäkning om rätten till kollektivtrafik och urban mobilitet som en mänsklig rättighet
Fakta
- Kontaktperson:
- Lina Olsson
- Finansiär:
-
- K2 Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik
- Ansvarig vid Mau:
- Lina Olsson
- Externa projektmedlemmar:
-
- Ren Thomas – Dalhousie University
- Projektperiod:
- 01 januari 2024 - 31 december 2024
- Fakultet/institution:
- Forskningsmiljö:
- Forskningsämne:
-
- Mobilitet
- Kollektivtrafik
- Mänskliga rättigheter
Om projektet
Syftet med detta forskningsprojekt är att undersöka hur ett fokus på mänskliga rättigheter (MR) kan bidra till att främja rättvisa i kollektivtrafikplanering och mobilitetspolicyer. I projektet analyseras hur kollektivtrafiken integreras i policyer, ramverk och strategier för urban utveckling och transportplanering. En MR-baserad syn på kollektivtrafik och urban mobilitet har både normativa och instrumentella värden (Martínes et a., 2023). För det första utgår ett MR-baserad förhållningssätt att tillgång till kollektivtrafik utgör en grundläggande del av individers rätt till välmående, värdighet och fri rörlighet statuerade i internationella och nationella deklarationer för MR. För det andra inkluderar ett MR-baserat förhållningssätt ett hänsynstagande till hur kollektivtrafiksystem både möjliggör och begränsar mobilitet för olika grupper. I projektet analyseras hur så-kallade Human Rights Cities (HRC) – städer som har tagit en ledande roll för integrering av MR i sina lokala policyer och stadgor –relaterar MR till kollektivtrafik och mobilitet. Studien vägleds av huvudfrågeställningen: Vilka lärdomar kan vi dra om förhållandet mellan MR och kollektivtrafik från internationell ’best practice’?