Med start fredag 4/6 tar studenterna vid Malmö universitet sin examen. Malmöartisten Jonathan Johansson bidrar med en nyinspelning av låten Sommarkläder. Se videon längst ner i texten.

– Vi är glada att kunna samarbeta med en sådan intressant röst i det svenska musiklivet. Jonathan Johansson är en malmöprofil med en poetisk ådra och låten sätter verkligen fingret på hur somrarna i Malmö kan kännas, säger Daniel Hansson dirigent för Malmö akademiska kör och orkester.

Vid varje vårtermins slut brukar runt 1700 studenter ta examen vid universitetet. Ett vanligt terminsslut hade de blivit firade vid en högtidlig ceremoni där de fått ta emot sina examensbevis. Nu blir det istället nio digitala högtider för bland andra polisstudenter, blivande lärare, sjuksköterskor, biomedicinska analytiker och socionomer.

Tillsammans med medlemmar ur orkestern har Jonathan Johansson gjort en nyinspelning av sin låt Sommarkläder till ett filmat musikinslag som spelas upp för studenterna. Även malmöpianisten Alice Hernqvist, tillsammans med Ensemble Syd, bidrar med sången Nu är kommen den lyckliga tid.

– Förra året samarbetade vi med musikerna Mikael Wiehe och Victoria Tolstoy som båda bidrog med varsin låt. Vi vill samarbeta över musikgränserna så det känns bra att fortsätta bygga på det konceptet, säger Daniel Hansson.

Daniel Hansson beskriver arbetet med låten Sommarkläder lite som en distansrelation där Jonathan Johansson spelat in i en studio i Stockholm medan orkestern jobbat från Malmö.

– I låten sjunger han om en fest på en balkong. Det är nog något vi alla kan drömma om just nu. Vi hoppas att musikinslagen ska få studenterna att känna att det är sommar snart, att de ska bli glada och stolta över sin utbildning och vad de har uppnått, säger Daniel Hansson.

Text: Jessica Bloem