Annandag påsk gör Malmö universitet en stödkonsert för att lyfta fram och samla in pengar till den rådande humanitära krisen i Ukraina. Biljettpriset går oavkortat till UNHCR för att hjälpa människor på flykt.

Huvudensemblerna under kvällens konsert är Malmö akademiska kör och orkester under ledning av Daniel Hansson.
– Den ryska invasionen är ett öppet angrepp mot ett demokratiskt land som hela samhället behöver reagera mot. Vi har varit på turné i Ukraina och har vänner där. Detta är vårt sätt att visa vår solidaritet, säger Daniel Hansson, som också är gästprofessor i dirigering vid Lviv National Music Academy, Ukraina.

Konserten ges i S:t Johannes kyrka på Annandag påsk den 18 april klockan 19. En central del av programmet består av konsertversionen av Kristina från Duvemåla. Samtliga solister som medverkade i de utsålda konserterna på Malmö live i mars kommer att delta.

Uppträder vid stödkonserten gör även jazzsångerskan Miriam Aida samt klezmerbandet Tummel, vars traditionella klezmerrepertoar till stor del består av låtar från Ukraina som före andra världskriget hade ett blomstrande judiskt kulturliv.

Paneldiskussion samma dag
Klockan 15.30-17.30 samma dag hålls en paneldiskussion i aulan på Odontologiska fakulteten, där forskare och journalister diskuterar den ryska invasionen av Ukraina.

– Det kan inte nog betonas hur viktigt det är att vi som universitet är glasklara i vårt stöd för demokratins kärnvärden. Dessutom har vi en viktig uppgift i att tillgängliggöra vår sakkunskap om regionen, om kriget och dess bakgrund, säger Bo Petersson, professor i statsvetenskap vid Malmö universitet.

Malmö universitets rektor Kerstin Tham inleder paneldiskussionen som har följande deltagare:

• Kristian Gerner, professor emeritus vid Historiska fakulteten, Lunds universitet.
• Kalle Kniivilä, journalist och författare
• Eleonora Narvselius, universitetslektor vid institutionen för kulturvetenskaper, Lunds universitet
• Bo Petersson, professor vid institutionen för Globala politiska studier och RUCARR, Malmö universitet
• Katrine Stevnhøj PhD-stipendiat, Köpenhamns universitet