Fler söker till landets lärosäten inför vårterminen 2024. Till Malmö universitet har antalet ansökningar ökat med hela 19 procent, en ökning som ligger långt över riksgenomsnittet. En nyhet är att socionomprogrammet vid Mau, som tidigare minskat i popularitet, nu ökar med 9 procent i antalet förstahandsansökningar.

16 oktober var sista dagen att söka till vårens kurser och program. Nu är statistiken för antalet ansökningar klar och visar på en stor uppgång för Malmö universitet totalt sett. Största ökningen syns i antalet sökande till kurser, som har ökat med 20 procent jämfört med motsvarande period 2023. Antalet anmälningar till kurserna ökade med 24 procent. Skapande skrivande är den mest sökta kursen. Kursen i AI – Artifciell intelligens – klättrar i popularitet och ligger nu på plats fem.

Framåt för socionomprogrammet

Även programmen attraherar fler sökande: här har antalet förstahandssökande ökat med 17 procent medan antalet anmälningar visar en mindre ökning på 6 procent.

Socionomprogrammet, som minskat under senaste åren, visar nu ökningar: 9 procent på antalet förstahandsansökningar och två procent på antal anmälningar. Lisa Andersson, programansvarig för socionomprogrammet, säger att man valt att prioritera socionomprogrammet i marknadsföringen inför vårterminen, vilket kan ha haft betydelse. Men hon pekar också på att den senaste tidens fokus på händelser i Sverige som gängkriminalitet och skjutningar kan ha fått fler att söka.

– Att sociala problem får utrymme i media och socionomyrket nämns tror jag kan göra att fler blir intresserade. Vill man läsa till socionom vill man ofta göra en insats. Sedan är det ju en utbildning som är tydligt kopplad till en examen och till att få ett jobb, något som många prioriterar just nu, säger Lisa Andersson.

Även förskollärarprogrammet och yrkeslärar-programmet går framåt både vad gäller förstahandssökande och antal anmälningar, medan ansökningarna till KPU (Kompletterande pedagogisk utbildning) går nedåt.

Fler vill plugga till sjuksköterska i Malmö

Sjuksköterskeprogrammet visar en blandad bild, men totalt sett ökar antalet sökande med 14 procent vad gäller förstahandsansökningar. Här syns ett ökat antal ansökningar till platserna i Malmö både vad gäller förstahandssökande och antal anmälningar, medan antalet förstahandssökande till utbildningsplatserna i både Trelleborg och Ystad minskar. För de båda orterna ligger antal anmälningar ganska still jämfört med vårterminen 2023.

Fler kurser och attraktivt utbud

Flera faktorer kan ligga bakom att fler söker till universitet och högskolor. Större ungdomskullar och vikande konjunktur kan spela in.

En anledning till att fler söker till Malmö universitet kan vara att utbudet breddats: Både antalet kurser och program har ökat jämfört med föregående år.

Insatser för att synliggöra kursutbud och bygga sin egen examen kan också ha bidragit till ökningen liksom kampanjer som riktats mot en äldre målgrupp.

– Det är oerhört glädjande siffror. Det visar att Malmö universitet ökar i popularitet och att vi har ett attraktivt utbud. Vi är glada över att kunna erbjuda relevanta kurser och program som gör det möjligt för människor att utbilda sig, få jobb och bidra till en god samhällsutveckling, säger Mats Edenius, prorektor vid Malmö universitet.

Totalt i hela Sverige ökade antalet ansökningar med 3,6 procent. Enligt Universitets- och högskolerådet, UHR, är detta den tredje högsta noteringen under de tio senaste åren.

Text: Cecilia Lindberg

De mest sökta utbildningarna

De fem mest sökta programmen på Malmö universitet vt 2024

1. Sjuksköterskeprogrammet, 180 HP