Det finns ett osynligt band mellan växter och människor, ett band som ofta lyfts i musiken där blommor är ett återkommande tema. I Malmö akademiska nästa konsert bidrar trädgårdsprofilen Linnéa Dickson med tankar kring musikens växter, dess symbolik och hur grönska kan läka, lugna och inspirera. Missa inte Flower Songs den 3 mars.

Hur blev du intresserad av trädgård och odling?

­– Genom mina föräldrar som höll på med självhushållning när jag var liten.

Vilket är ditt bästa tips till den som vill börja skapa sin trädgård?

­– Eftersom jag är trädgårdsingenjör så tänker jag alltid på ståndort, alltså rätt växt på rätt plats. Vad behöver växten för att trivas? Lär känna din trädgård genom att se vad för typ av jordmån du har, är det sol eller skugga på platsen? Torrt eller fuktigt? Det finns många bra böcker som berättar om exakt vad växten vill ha. Genom att skapa förutsättningar för växten kan du lyckas med din trädgård. Men våga också testa, man lär sig så mycket på att testa sig fram.

Är växternas symbolik något som du tänker på när du skapar en ny trädgård?

– Nästan alla man pratar med har en favoritväxt, även om de inte kan namnge den vetenskapligt korrekt så brukar de flesta kunna beskriva vilken det är. Och då är det ofta kopplat till barndomsminnen eller andra glada minnen. Många planterar träd för att fira en födelse men också för att sörja någon som har lämnat. För mig har olika växter olika betydelse och framför allt träd. Tänk ett träd som stått i 100 år, vad det har gått igenom, vad det har sett ... Att skapa trädgårdsrum genom växtlighet som kan läka, lugna eller inspirera människor på olika sätt är viktigt för mig.

Vad är det bästa med att arbeta med växter?

– Att det är levande varelser. Det ger mig energi att få arbeta med dem. Visst, jag kan designa en fin rabatt, men det är ändå växterna som bestämmer. Vill de inte växa där jag placerar dem, så sticker de, lite som katter. Och jag älskar katter!

Förutom din medverkan i den här konserten, vad jobbar du med just nu?

– Just nu är jag igång med alla förberedelserna inför Malmö Garden Show som hålls 24–26 maj på Mölleplatsen i Malmö. Det ska bli otroligt kul att arrangera det igen. Jag spelar också in en trädgårdspodd tillsammans med min programledarkollega från SVT:s Drömträdgården, Nicole Och så skriver jag på en ny trädgårdsbok. Så fullt upp... som vanligt!

Text: Lisa Hellmark och Cecilia Lindberg

Boka biljetter

3 mars: Flower Songs

Den 3 mars klockan 17 ges konserten Flower Songs i S:t Johannes kyrka. Malmö akademiska kör och Linnéa Dickson bjuder på en bukett av körmusik som på olika sätt fångar blommornas och de gröna rummens väsen och vad de representerar för människan. Dirigent: Daniel Hansson. Biljetter säljs via Kulturcentralen.