Den surfande mjukvaruexperten från Malmö

När Aleksandar Rodzevski läste sitt andra år på högskoleingenjörsutbildningen i data- och elektroteknik vid Malmö högskola så kom IT-kraschen. Branschen brakade samman och flera av hans klasskamrater hoppade av utbildningen. Men Aleksandar höll fast vid sin plan. Idag, över 20 år senare, jobbar han som mjukvaruansvarig för malmöbolaget Radinn, som tillverkar elektriska surfbrädor.

– Jag har sett den här staden förvandlas från en industristad till en hubb för innovation och startups, säger Aleksandar.

Utbildning som experimentell innovationsverkstad

Aleksandar är född och uppvuxen i Malmöstadsdelen Rosengård. Han hade lätt för natur- och teknikämnen i skolan. Efter gymnasiet tog han en paus för att jobba, lära sig att surfa och se världen.

– Även om andra hälften av nittiotalet var goda år och många fick jobb utan att ha pluggat vidare så märkte jag att det krävdes en högskoleutbildning för att få de jobb som jag verkligen ville ha. Så jag läste upp mina betyg på Komvux och sökte till Malmö högskolas ingenjörsprogram med inriktning på data- och telekommunikation. Det var den mest progressiva utbildningen inom det området på den tiden. Den lokala mobilbranschen boomade och jag ville bara avsluta min utbildning så fort det gick. Så Malmö var ett självklart val för mig.

Han beskriver sig själv som en supermotiverad högskolestudent som tog utbildningen som ett heltidsjobb. Aleksandar hade nära kontakt med lärare på utbildningen och kunde i den experimentella läromiljön som programmet utgjorde utveckla sig inom sina egna intressen.

– Jag blev fokuserad på det här med trådlös uppkoppling, alltså kopplingen mellan hårdvara och mjukvara. Ganska tidigt under utbildningen försökte jag bland annat bygga en trådlös högtalare.

Det var via ett stipendium som Alexander fick han chansen att göra sitt examensarbete i Sydafrika.

– Under det där halvåret i Kapstaden fick jag chansen att sätta mig in i Bluetooth-tekniken.

I IT-kraschens spår

När Aleksandar tog sin examen så var IT-kraschen ett faktum och det rådde definitivt anställningsstopp i branschen. Han blev då erbjuden ytterligare ett stipendium för att fortsätta att fördjupa sig i Bluetooth-tekniken. Detta ledde i sin tur till en timanställning på Malmö högskola för att utveckla en laborationsplattform för Bluetooth som senare användes i kurser för inbyggda system.

Förutom att undervisa på Malmö högskola hade Aleksandar vid denna tid ett eget konsultbolag och jobbade som behandlingsassistent på ett SIS-hem.

– Att jobba med 15-20 åringar på ett ungdomsfängelse gjorde att jag lärde mig väldigt mycket om hur man bygger upp och hanterar relationer. Detta har jag haft stor nytta av senare i livet.

Från mobilbranschen till Malmös startupscen

Men redan 2004 var Aleksandar tillbaka i teknikbranschen, först på teknikkonsultbolaget Teleca och senare med tjänster inom både produktutveckling och teknikutveckling för mobiltelefontillverkarna Toshiba och Ericsson.

– Jag blev nischad på det där med sensorer i mobiler, ett ansvarsområde som innebar att jag åkte världen runt i jakt på ny teknik att implementera i telefoner. Men när den svenska mobilbranschen sen kraschade började jag se mig om efter startupbolag i Malmö.

Efter några år på malmöbolaget Anima som tillverkade smarta klockor fick Aleksandar ett erbjudande om att jobba för Radinn.

– När jag började här var Radinn ett nystartat företag. Nu har vi ungefär 50 anställda och kunder i hela världen.

Värdet med ett professionellt nätverk

Aleksandar har hållit kontakten med Malmö universitet under åren. Förutom att han undervisat har han hjälpt till att utveckla utbildningar i rollen som rådgivare på Fakulteten för teknik och samhälle. Dessutom har han hunnit hjälpa uppskattningsvis 20 studenter med examensjobb.

När Aleksandar i fjol blev inbjuden att ge en inspirationsföreläsning för gymnasieelever som funderar på att plugga teknik på Malmö universitet nappade han direkt.

– Kontakten med lärare och studenter från mitt gamla lärosäte och har varit supervärdefull. De relationerna är definitivt något jag kommer att fortsätta hålla vid liv.

Till Jubileumssidan