Aronsson, Karin (1997). Barns världar – barns bilder. Stockholm: Natur och Kultur (c:a 280 s.)
Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red.) (2014). Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur (166 s.)
Bendroth Karlsson, Marie (2017). Barns möte med konst. Lund: Studentlitteratur (112 s.)
Dahlin, Bo (2004). Om undran inför livet. Lund: Studentlitteratur (140 s.)
Dunkels, Elza (2022). Vad gör unga på nätet? Fjärde upplagan, Malmö: Gleerups (144 s.)
Essén, Gunilla, Björklund, Erika & Olsborn Björby, Leicy (2015). Pedagogisk dokumentation: utvecklas och lära tillsammans. Stockholm: Natur & kultur (139 s.)
Kyrk Seger, Erika (red.) (2020). Digitalt meningsskapande i förskolan. Stockholm: Lärarförlaget (207 s.)
Lenz Taguchi, Hillevi (2012). Pedagogisk dokumentation som aktiv agent: introduktion till intra-aktiv pedagogik. Malmö: Gleerups utbildning (152 s.)
Linder, Linda (red.) (2016). Pedagogisk miljö i tanke och handling. Stockholm: Lärarförlaget (152 s.)
Thoresson, Anna (2019). Utforska digitala verktyg i förskolan. Stockholm:Lärarförlaget (151 s.)
Vecchi, Vea (2014). Blå cikoriablommor: ateljén i Reggio Emilias pedagogiska verksamhet. Lund: Studentlitteratur (327 s.)
Ytterligare artikelmaterial (ca 50 s.) samt valfri artikel från Statens medieråd tillkommer.