Almqvist, Jonas, Hamza, Karim & Olin Anette. (2017). Undersöka och utveckla undervisning. Professionell utveckling för lärare. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
Blossing, Ulf. (2013). Förändringsagenter för skolutveckling – roller och implementeringsprocess. Pedagogisk forskning i Sverige, 18(3-4), 153-174.
Blossing, Ulf. & Wennergren, Ann-Christine. (2019). Kollegialt lärande – Resan mot framtidens skola. Lund: Studentlitteratur AB. (144 s.)
Grimm, Frida. (2020). The first teacher as the elephant in the room – Forgotten and hidden teacher leadership perspectives in Swedish schools. Research in Educational Administration and Leadership, 5(2), 454-483.
Gyllander Torkildsen Lisbeth & Nehez, Jaana. (2020). Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur. (184 s.)
Handal, Gunnar, Hofgaard Lycke, Kirsten. & Lauvås Per. (2017). Kollegahandledning med kritiska vänner. Lund: Studentlitteratur. (262 s.)
Jarl, Maria, Blossing, Ulf & Andersson Klas. (2017). Att organisera för skolframgång. Strategier för en likvärdig skola. Stockholm: Natur och Kultur. (184 s.)
Rönnerman, Karin, Edwards-Groves, Christine & Grootenboer Peter. (2018). Att leda från mitten. Lärare som driver professionsutveckling. Stockholm: Lärarförlaget. (127 s.)
Skolverket. (2015). Kvalitetsarbete i praktiken (stödmaterial). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via internet.
Utöver detta tillkommer 3-4 vetenskapliga artiklar, en forskningsöversikt eller en avhandling inom det didaktiska område som väljs för utvecklingsarbetet.
Obligatorisk litteratur med valbar inriktning (ca. 150 sidor)
Augustinsson, Sören, Ericsson, Ulf & Rakar, Fredrik. (2018). Organisation ur nya och gamla perspektiv. Ett kollage om livet i organisationer. Lund: Studentlitteratur. (184 s.)
Bunar, Nihad.(2016) Hållbar skolutveckling för lärande och hälsa – likvärdighet och kvalitet genom stödjande skolkultur och stödbaserad inkludering. Socialmedicinsk tidskrift, 93(5), 564-573.
Jacobsson, Katharina. (2017). Processer och motorer i lokalt skolförbättringsarbete (doktorsavhandling). Karlstad: Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap. (220 s.)
Jarl, Maria & Pierre, Jon. (red) (2018). Skolan som politisk organisation. Falkenberg: Gleerups.
Katz, Steven & Ain Dack, Lisa. (2017). Professionsutveckling & kollegialt lärande. Framgångsstrategier och utvecklande motstånd. Stockholm, Natur och kultur.
Persson, Sven. (2008). Forskningscirklar - en vägledning. Malmö: Malmö Stad.
Robinson, Vivian. (2019). Förbättring i en förändringstrött skola. Ett undersökande tillvägagångssätt. Lund: Studentlitteratur.
Wennergren, Ann-Christine. (2014). The power of risktaking in professional learning. l: Karin Rönnerman & Petri Salo (Red.) Lost in practice: Transforming Nordic Educational Action Research (kapitel 8). Rotterdam: Sense Publisher. Görs tillgänglig vid kursstart.
Wennergren, Ann-Christine & Nehez, Jaana. (2020). Drivkraft för kollegialt lärande. Observationer med MOSO och kritiska vänner. Fem undersökningar om att göra skillnad för elever. Ängelholm: EnABLE Education.