Andersson, Per, Colliander, Helena & Harlin, Eva-Marie (red.) (2020). Om folkhögskolan: en särskild utbildningsform för vuxna. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur (100 s)
Bornemark, Jonna & Svenaeus, Fredrik (red.) (2009). Vad är praktisk kunskap? Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 30 s)
Breier, Mignonne & Ralphs, Alan (2009). In search of phronesis: recognizing practical wisdom in the Recognition (Assessment) of Prior Learning, British Journal of Sociology of Education, 30:4, 479-493. (25 s)
Burman, Anders & Sundgren, Per (red.) (2010). Bildning: texter från Esaias Tegnér till Sven-Eric Liedman. Göteborg: Daidalos. (400 s)
Hjertström Lappalainen, Jonna (red.) (2015). Klassiska texter om praktisk kunskap. Huddinge: Södertörns högskola. (30 s)
Johansson, Maria.C. (2019). The institutionalisation of validation and the transformation of vocational knowledge: The case of admission into Vocational Teacher Education in Sweden. Diss. Växjö: Linnaeus University Press. (20 s)
Panican, Alexandu (2016). Valideringens Janusansikte –Branschorganisationernas förhållningssätt till validering, SeQF och generiska kompetenser. Stockholm: Ratio (100 s)
Tyson, Ruhi (2016). The Didactics of Vocational Bildung: How Stories Matter in VET Research. Journal of Vocational Education and Training, 68(3), 359–377. (18 s)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursledare.