Du som student behöver uppgradera tillitsnivå på din datoridentitet för att kunna logga in i Ladok för studenter.

Följ stegen för att uppgradera din datoridentitet 

I idService kan du hantera din tillitsnivå och välja att uppgradera med BankID eller eduID.

Observera att det enbart är studenter med svenskt personnummer som måste uppgradera tillitsnivå på sina datoridentiteter.

1. Logga in i idService

Logga in i idService med din datoridentitet.

Logga in i idService

2. Välj "Kontosäkerhet"

Kontosäkerhetsinställningar gör det möjligt för dig att uppgradera din tillitsnivå.

3. Verifiera din privata e-postadress och ditt mobilnummer

Innan du uppgraderar behöver du säkerställa att din privata e-postadress och ditt mobilnummer är registrerade. Detta krävs för att kunna återställa ditt konto om du glömmer ditt lösenord.

4. Kontrollera din nuvarande tillitsnivå

Om tillitsnivån på din datoridentitet är "ingen" eller "AL1" behöver du uppgradera tillitsnivån.

5. Uppgradera med hjälp av BankID eller eduID

BankID för dig med svenskt personnummer

Du måste ha ett svenskt personnummer för att kunna identifiera dig med BankID.

Välj metod:

  • Välj BankID om du har ett BankID på den aktuella enheten.
  • Mobilt BankID på annan enhet: Öppna appen och skanna QR-kod för identifiering.

EduID för dig som inte har svenskt personnummer

  • Logga in med ditt eduID.

Skapa ett eduID

Vanliga frågor och svar

  • Du möts av texten "Säker inloggning krävs" när du försöker logga in i Ladok

    Lösning: Du behöver uppgradera tillitsnivå på din datoridentitet. Följ anvisningarna i guiden på denna sida.
  • Du kommer inte in i Ladok, trots att du har uppgraderat din datoridentitet

    Lösning: Stäng webbläsaren, öppna den igen och logga in i Ladok.
  • När du ska logga in i Ladok behöver du välja organisation. Det finns två val, vilket alternativ ska du välja?

    Lösning: Välj ”Malmö University” (välj inte ”Malmö University – MFA”).

Tillfälligt personnummer

Om du har haft tillfälligt personnummer men fått ett svenskt personnummer från Skatteverket behöver du meddela detta för att det ska ändras.

Mejla till ladok@mau.se. Ändringen överförs då till Canvas och Kronox.

Om du har skyddade personuppgifter

Du som har skyddade personuppgifter kan vända dig till någon av universitetets receptioner för att få hjälp att uppgradera din datoridentitet. Du behöver visa upp legitimation och ett sekretessintyg som du fått av Malmö universitet.

Om du saknar ett sekretessintyg, så kontakta Ladoks systemförvaltare Annika Andersson på annika.k.andersson@mau.se.

Kontakt

Om du har frågor är du välkommen att höra av dig till supporten.

Kontakta IT-supporten