Du som student behöver uppgradera tillitsnivå på din datoridentitet för att kunna logga in i Ladok för studenter.

Följ stegen för att uppgradera din datoridentitet 

I idService kan du hantera din tillitsnivå och välja att uppgradera med BankID eller eduID.

1. Logga in i idService

Logga in i idService med din datoridentitet.

Logga in i idService

2. Välj "Kontosäkerhet"

Kontosäkerhetsinställningar gör det möjligt för dig att uppgradera din tillitsnivå.

3. Verifiera din privata e-postadress och ditt mobilnummer

Innan du uppgraderar behöver du säkerställa att din privata e-postadress och ditt mobilnummer är registrerade. Detta krävs för att kunna återställa ditt konto om du glömmer ditt lösenord.

4. Kontrollera din nuvarande tillitsnivå

Om tillitsnivån på din datoridentitet är "ingen" eller "AL1" behöver du uppgradera tillitsnivån.

5. Uppgradera med hjälp av BankID eller eduID

BankID för dig med svenskt personnummer

Du måste ha ett svenskt personnummer för att kunna identifiera dig med BankID.

Välj metod:

  • Välj BankID om du har ett BankID på den aktuella enheten.
  • Mobilt BankID på annan enhet: Öppna appen och skanna QR-kod för identifiering.

EduID för dig som inte har svenskt personnummer

  • Logga in med ditt eduID.

Skapa ett eduID

Kontakt

Om du har frågor är du välkommen att höra av dig till supporten.

Kontakta IT-supporten