Att öka cyklandet handlar inte bara om att anlägga fler och snabbare cykelbanor för de redan frälsta. För att inkludera fler grupper behöver stadsplanerare väga in andra faktorer än infrastruktur, menar forskaren Zahra Hamidi. Tillgänglighet och hälsa är faktorer som spelar in för viljan att cykla, visar undersökningen.

— Av bland annat miljöskäl vill vi att fler ska ta cykeln. Men stadsplaneringen fokuserar ofta på alla som redan cyklar och är fysiskt fit, Exempelvis genom fler supercykelvägar så att de som redan cyklar kan cykla ännu snabbare, säger Zahra Hamidi, doktorand vid Institutionen för urbana studier, Malmö universitet.

Attityder viktiga
Det är i avhandlingen Examining Inequalities in Cycling Motility som hon undersöker attityden till cykling bland ett representativt urval av invånare i Göteborg och Malmö. Totalt har 1145 personer besvarat frågor om exempelvis vilken tillgång till olika transporter det finns i hushållet, resvanor, vilken attityd de har till cykling, till exempel rörande säkerhet och bekvämligt.

Studien visar bland annat att högre inkomst betyder en ökad tillgänglighet.

Zahra Hamidi

Vill man att fler grupper ska cykla kan man inte bara anlägga fler cykelvägar, menar Zahra Hamidi. Hon intresserar sig för aspekter som rör individuella erfarenheter av och attityder till cykling. I avhandlingen använder hon tre dimensioner av tillgänglighet:

  • Om man har tillgång till cykel.
  • Om man har förmågan och kunskapen att cykla
  • Om man anser att cykling passar ens självbild, behov, och om det finns en positiv syn på cykling i ens sociala nätverk.

Fler män än kvinnor

Potentialen att cykla avgörs enligt Zahra Hamidi alltså av tillgänglighet, kunskap och attityder. Varför man väljer att cykla eller inte - är det rädsla eller andra föreställningar som gör att man väljer andra transportmedel?

—  Studien visar bland annat att högre inkomst betyder en ökad tillgänglighet. Du behöver till exempel ha en smartphone för att kunna hitta Malmö by bikes stationer.

Andra faktorer som spelar in är ålder kopplat till hälsa och minskad rörlighet, och undersökningen visar att äldre och personer med funktionsnedsättningar inte upplever att cykel passar med deras förutsättningar. Studien visar också att män generellt sett rapporterar högre förmåga att cykla än kvinnor.

Olika behov 

Cyklister är inte en homogen grupp, och i dag finns det många typer av cyklar som kan göra cykling enklare. Zahra Hamidi menar att stadsplanerare kan utnyttja ny teknologi för att inkludera även cyklister som inte har samma fysiska förmåga som yngre. Det behöver också tas med i beräkningen att det finns en rad av behov och preferenser bland cyklister. Den som behöver assistans för att ge sig ut ska kanske erbjudas hjälp, resonerar hon.

— Du har kanske råd att köpa en elcykel, men du behöver också känna att det är säkert att cykla bland alla andra. Det finns en rad av behov och preferenser att ta hänsyn till, säger Zahra Hamidi.

Text: Magnus Jando