Tycker du det låter mycket från grannen? Det är du inte ensam om. Störande ljud hör till de vanligaste klagomålen från boende. Forskaren Håkan Wernersson har tagit fram en skruv som kan halvera den upplevda ljudnivån.

Det finns andra lösningar som bygger på samma teori med en fjädrande kontakt som tar bort en del av ljudvågorna. Finessen med den ljudabsorberande skruven, som Håkan Wernersson ursprungligen tog fram i samarbete med en akustiker i Lund, är att den tar mindre tid och plats och sparar därmed både takhöjd och golvyta.

–  Med vår skruv kan man montera gipsskivor direkt i väggarna. Genom att göra väggarna lite tunnare så frigör man golvyta, och en kvadratmeter golvyta är värd många tusenlappar, säger Håkan Wernersson, universitetslektor vid Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik, Malmö universitet.

Särskilt lämplig för träreglar

Störande ljud från grannar eller trafiken utanför, men även mellan rum, är ett vanligt problem i våra hem och på våra arbetsplatser. Den ljudabsorberande skruven förenklar ljudisoleringen och är särskilt lämpad för byggande med träreglar, där de akustiska utmaningarna är större än när man bygger med tung betong.

Akoustos bryter ljudvågorna. I princip delar man en skruv på mitten och sätter ihop den med en fjäder. Den främre delen gå in i träregeln, den bakre fäster i gipsskivan och däremellan blir en fjädrande mekanisk koppling som förhindrar ljudvågornas framfart.

–  Då blir det en dynamik som gör att ljudvågorna dämpas. Gipsskivan sitter lite fjädrande mot regeln, säger Håkan Wernersson.

Söker företag som vill testa

Forskningsprojektet kom nyligen med på Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) 100-lista 2021 över forskning som har stor potential att skapa nytta. Affärsmodellen bygger på att man erbjuder företag rätten att tillverka och/eller sälja skruven på specifika marknader. Håkan Wernersson och partnern Raimo Issal söker nu fler företag som vill testa produkten i lite större skala.

– Den har inte kommit ut på marknaden ännu, och vi behöver därför fler referensobjekt, säger Håkan Wernersson som också mött stort intresse från utlandet, bland annat i Japan och Sydamerika.
Tester i ljudlabb visar på en ljudreduktion på nio decibel för en traditionell gipsvägg, vilket motsvarar en halvering av den upplevda ljudnivån. Även installationer i en frisörsalong i Lund gav gott resultat.

–  Det finns lagkrav på skiljeväggar och vissa ljudnivåer när man bygger flerfamiljshus. Det finns inte när det gäller småhus eftersom det bara är en familj som bor där, men detta är förstås också en utmärkt lösning för att minska ljud mellan rum i vanliga hus, säger Håkan Wernersson.

Text Magnus Jando