18 miljoner kronor satsas under fyra år på 15 nya biträdande lektorstjänster vid Malmö universitet och nu är de första tjänsterna öppna för ansökan. ”Vi vill skapa goda förutsättningar för medarbetare att utvecklas både som forskare och lärare”, säger Kerstin Tham, rektor.

Anställningsformen biträdande lektor infördes i nuvarande form i högskoleförordningen 2017. Syftet är att ge unga forskare möjlighet att meritera sig vetenskapligt och pedagogiskt för att sedan bli prövade för en befordran till lektor. Minst femtio procent av anställningstiden ägnas åt forskning. Från och med den 28 februari är det möjligt att söka de första tjänsterna. Övriga fem utannonseras den 31 mars.

– En biträdande lektorsanställning är en bra möjlighet att komma igång med sin forskning ordentligt och samtidigt utveckla sig som lärare, säger rektor Kerstin Tham.

Under sommaren 2021 efterfrågades förslag på rekrytering av biträdande universitetslektorer vid respektive fakultet. Gensvaret var stort. 300 000 kronor i stöd per år och biträdande universitetslektor fördelas under en fyraårsperiod, enligt nedan:

• Fakulteten för hälsa och samhälle: 4 (varav två stöd riktade till rekryteringar med hemvist vid Institutionen för kriminologi samt Enheten för polisiärt arbete)
  • Fakulteten för kultur och samhälle: 3
  • Fakulteten för lärande och samhälle 4 (varav ett stöd riktat till rekrytering med hemvist vid Centrum för akademiskt lärarskap)
  • Odontologiska fakulteten: 1
  • Fakulteten för teknik och samhälle: 3

– Vi tror att det här blir ett bra sätt att stimulera till högkvalitativ forskning vid Malmö universitet. Det innebär också stora möjligheter för den enskilde medarbetaren som får tid till både forskning och undervisning. Den dubbla kompetensen är mycket värdefull, säger Kerstin Tham.