Fakulteten för teknik och samhälle stod som värd när en semifinal i tävlingen ”Utställningen Unga forskare” avgjordes vid Malmö universitet. De fem finalplatserna kneps av elever från gymnasieskolor i Malmö, Lund, Helsingborg och Linköping. De 55 bästa projekten från hela landet går vidare till finalen i Science Park Södertälje i april.

En av de glada vinnarna var Joleen Li som går sista året på naturprogrammet, inriktning samhälle, vid Procivitas Malmö. Hon tog sig inte bara till final, utan kammade även hem Hållbarhetspriset och 4 000 kr från Swedbanks Ägarstiftelse Skåne.

– Jag har inte hunnit smälta detta än. Jag ska nog fira med att gå ut och käka med några kompisar ikväll.

Joleen Li prisas för sitt projekt ”Agrivoltaics - Framtidens lösning på klimatkrisen?”. I projektet har hon genomfört en kvalitativ studie, där forskare från fyra lärosäten i Sverige intervjuats om potentialen i att använda solceller på jordbruksmark för att därmed effektivisera markanvändningen.

Unga Forskare, som grundades redan 1977, vill att nyfikenheten och intresset för naturvetenskap, teknik och matematik ska ha en självklar plats i ungas liv. För att lyckas med det erbjuder Unga Forskare en mängd plattformar som utvecklar, inspirerar och förenar ungdomar inom dessa områden.

Henrik Hartman, docent vid Fakulteten för teknik och samhälle

I år presenterades 28 projekt av 35 gymnasieelever i en utställning i universitetets Niagarahus. Henrik Hartman, docent vid Fakulteten för teknik och samhälle, är en av flera från fakulteten som jobbat med årets arrangemang.

– För oss är det självklart att uppmuntra unga att hålla på med forskning om naturvetenskap och teknik. Och att de kommer in i våra miljöer och känner sig hemma här. Det är också positivt inför framtida studentrekryteringar från regionens gymnasieskolor.

Vad slås du som erfaren forskare av när du möter dessa ungdomar?

– Att alla är så himla entusiastiska, det är väldigt roligt att se. Det skulle jag säga är den gemensamma nämnaren för alla dessa unga forskare, säger Henrik Hartman vid Malmö universitet.

Text: Magnus Erlandsson

Vinnarna och deras projekt

Projekt från semifinalen i Malmö som gick vidare till finalen i Utställningen Unga Forskare

”Agrivoltaics - Framtidens lösning på klimatkrisen?”
Joleen Li – Procivitas Malmö

“Finding Numerical Solutions to Partial Differential Equations with Deep Learning”
Holger Molin – Procivitas Helsingborg

”Hur påverkar omgivande temperatur hussyrsans metabolism?”
Alexandra Perssons, Alva Carlman, Ellen Andersson – Katedralskolan Lund

“Machine Learning Methods for Lung Tumour Diagnosis”
Carl Viggo Lövenstierne – Procivitas Helsingborg

“Tackling The Consequences of Water Scarcity in Agriculture by Pretreating Soil with Ethanol to Increase Drought Tolerance in Vigna radiata”
Gaith Kabakibi – Katedralskolan Linköping

Hållbarhetspriset

”Agrivoltaics - Framtidens lösning på klimatkrisen?”
Joleen Li – Procivitas Malmö

Alumnernas framtidspris

Holger Molin – Procivitas Helsingborg

Vattenpriset