Lärare med känsla för estetiska uttrycksformer

Redan som barn lärde Isabelle Liljekvist Bjers ut sina färska kunskaper från skolan till småsyskonen. Att vara lärare och en viktig del av många barns liv faller sig naturligt för henne. I måleri och fotografering har Isabelle hittat sina sätt att uttrycka sig kreativt.

– När jag kom in på lärarutbildningen och berättade det för familj och vänner så sa allihop ”Vi visste redan att du ska bli lärare, du skulle bara komma på det själv”. Eleverna är anledningen till att jag är lärare från första början. Tänk att någon gång få vara läraren som eleven minns och som gjorde skillnad, säger hon.

Direkt efter gymnasiet började Isabelle läsa en kurs i etnologi, som hon hoppade av, och började i stället jobba på Max hamburgerrestaurang. Hon blev ganska snart skiftledare på Max och bytte sedan arbete till Espresso House, och trivdes.

– Innerst inne kände jag att jag ville plugga, men visste inte vad och jag var lite rädd för att göra det. Jag sökte in till polisutbildningen och ett tag var jag övertygad om att jag skulle läsa till arkeolog i Visby. Sedan landade jag någonstans i att jag ville bli lärare. Jag är den första i familjen som studerar, men nu läser min mamma till yrkeslärare på Malmö universitet.

Förutom ämnet bild har Isabelle behörighet att undervisa i sitt andraämne religion. Vid sidan av jobbet studerar hon på distans för att få behörighet i historia och planerar också att komplettera med de andra So-ämnena, geografi och samhällskunskap.

– Tanken var att läsa historia under utbildningen, men en utbytestermin under fjärde terminen lockade mer.

Från campusliv till distansstudier i Australien

Isabelle har drömt om att bo eller jobba utomlands så länge hon kan minnas, men vågade inte ta steget. Nu kände hon att det var sista chansen.

– Jag såg fram emot att leva studentliv i Australien, men åkte mitt under pandemin. Efter två veckor fick vi börja läsa på distans och jag valde att stanna i Perth hela terminen. Innan resan mötte jag en annan student som jag reste dit tillsammans med, vi är fortfarande nära vänner.

Under studietiden arbetade Isabelle som studentambassadör på Malmö universitet och var med på studiebesök och evenemang. Med vana att prata inför hundratals personer vid välkomnandet av nya studenter var det inga problem att börja undervisa 27 elever.

– Jag kände mig hemma på Malmö universitet. Känslan av att inte kunna plugga försvann när jag började där. Jag hade samma möjligheter som alla andra, även om jag inte kom ifrån en akademisk familj.

Strax efter examen fick Isabelle tjänst som bildlärare på Tornlyckeskolan, en grundskola i Höganäs. Att det blev just bildämnet berodde dels på hennes intresse för att måla, teckna och fotografera, dels på att utbildningen var öppen för sen anmälan.

Annan bild av läraryrket

Första tiden som lärare kände hon sig ganska osäker i sin nya roll. Hennes bild av läraryrket stämde inte riktigt överens med verkligheten.

– Vi lär oss att göra lektionsplanering, men eftersom jag jobbar med elever och barn så är det inte alltid de vill som jag har planerat. Jag har lärt mig att ta snabba beslut, göra ändringar i lektionerna och vara flexibel för att det ska fungera för eleverna.

Under lärarutbildningens verksamhetsförlagda utbildning ute på skolor har Isabelle fått träna hands-on på att lära ut och vad hon behöver göra som lärare.

– Att läsa om konflikthantering och att lösa konflikter i en faktisk situation är två helt olika saker. Det är människor vi arbetar med och alla är olika, säger hon.

Efter ett helt läsår på skolan känner sig Isabelle mer trygg i rollen som bildlärare. Hon har lärt känna eleverna och får stöd av sina kollegor, som hon stöttar tillbaka.

– För mig är det världens roligaste jobb. Ingen dag är den andra lik, precis som jag vill ha det. Jag trivs väldigt bra på skolan och med mina kollegor, och älskar eleverna.

Till Jubileumssidan