Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Karina
Adbo
Docent/Universitetslektor
karina.adbo@mau.se
040-665 88 73
orcid.org/0000-0001-8819-0977
Presentation
Huvudfokus för vår forskning är utveckling av abstrakt tänkande och lärandeprogression i kemiundervisning. För att studera begreppsutveckling så analyserar vi lärande under alla skolåren, allt i ifrån barns tidiga naturvetenskapliga erfarenheter i förskolemiljöer till introduktionen av abstrakta begrepp på gymnasie och universitetsnivå. Forskningen bedrivs i både nationella och internationella samarbeten.
Publikationer
-
2023 | Artikel i tidskrift
Completing the progression establishing an international baseline of primary, middle and secondary students’ views of scientific inquiry
Judith S. Lederman, Selina Bartels, Juan Jimenez, Norman G. Lederman, Katherine Acosta, Karina Adbo, Valarie L. Akerson, Mariana a. Bologna Soares de Andrade, Lucy Avraamidou, Kerry-Anne Barber, Estelle Blanquet, Saouma Boujaoude, Rosa Cardoso, Claire Dresslar Cesljarev, Pawat Chaipidech, Catherine Pozarski Connolly, David T. Crowther, Pabi Maya Das, Özgür Kivilcan Dogan, Ani Epitropova, Naruho Fukuda, Lichun Gai, Soraya Hamed, Cigdem Han-Tosunoglu, Gary M. Holliday, Xiao Huang, Rola Khishfe, Anna Koumara, Elianna Kraan, Jari Lavonen, Jessica Shuk Ching Leunga, Yanmei Li, Mila Rosa Librea-Carden, Cheng Liu, Shiang-Yao Liu, Kendra McMahon, Marlene Morales, Patricia D. Morrell, Irene Neumann, Jisun Park, Mafor Penn, Eric Picholle, Katerine Plakitsi, Umesh Ramnarain, Zhelyazka Raykova, Arantza Rico, Fátima Rodríguez-marín, Aritz Ruiz-González, Carl-Johan Rundgren, Richard Deanne Sagun
-
2023 | Artikel i tidskrift
Hur utvecklas begreppet ”litet”? Begynnande begreppsutveckling på den submikroskopiska nivån
Karina Adbo
-
2022 | Artikel i tidskrift
Moving beyond the language–Visualizing chemical concepts through one’s own creative expression
Karina Adbo, Gunilla AAkesson-Nilsson
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Emergent Chemistry: Using Visualizations to Develop Abstract Thinking and a Sense of Scale Within the Preschool Setting
Karina Adbo
-
2021 | Konferensbidrag
Exploring the use of Basic Scientific Concepts in Higher Education
Gunilla Åkesson Nilsson, Karina Adbo