Edvardsson, Jenny (2019). Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg. Lund: Studentlitteratur. (100 s).
Holmberg, Claes-Göran & Ohlsson, Anders (2012). Epikanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (s. 11–69, 94–118) (82 s).
Hulse, Bethan, & Owens, Allan (2019). Process drama as a tool for teaching modern languages: supporting the development of creativity and innovation in early professional practice. Innovation in Language Learning and Teaching, 13(1), 17-30.
Landmark, Dan & Wiklund, Ingrid (2012). Litteraturen, språket, världen. Andraspråksperspektiv på litteraturundervisning. Lund: Studentlitteratur (s. 5–62, 115–140) (82 s).
Langer, A Judith (2005). Litterära föreställningsvärldar. Litteraturundervisning och litterär förståelse. Göteborg: Daidalos (171 s).
Molloy, Gunilla (2011). Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum. Lund: Studentlitteratur (165 s).
Roe, Astrid (2014). Läsdidaktik. Efter den första läsinlärningen. Malmö: Gleerups (s. 105 – 142, 169–192) (40 s).
Kurs- och ämnesplaner i svenska som andraspråk.
Skönlitteratur väljs i samråd med lärarna och basgruppen (ca 200 – 350 s).
Några artiklar tillkommer. Tillhandahålls av kursledare.