Allelin, Majsa (2015). Att orientera sig i skolan, staden och svenskheten. Det fria skolvalet enligt elever i förorten. Arkiv. Tidskrift för samhällsanalys, (4), 69-98 (29 s.)
Axelsson, Thom (2021). Bemanningsföretagens intåg i skolan: skola, marknadisering och hyrlärare. Utbildning och Demokrati, 30(2), 85-109 (25 s)
Ball, Stephen (2009). Privatising education, privatising education policy, privatising educational research: network governance and the ‘competition state’, Journal of Education policy, 24(1), 83-99 (16 s.)
Biesta, Gert (2011). God utbildning i mätningens tidevarv. Liber (s 11-77) (66 s.)
Dahlstedt, Magnus & Fejes, Andreas (red). (2018). Skolan, marknaden och framtiden. Lund: Studentlitteratur (utdrag om ca 150 s.)
Harling, Martin & Dahlstedt, Magnus (2017). Sälja, välja och svälja: en analys av skolval, marknadisering och gymnasiemässans logiker. Utbildning & Demokrati–tidskrift för didaktik och utbildningspolitk, 26(1), 159-176 (18 s)
Ideland, Malin (2021). Google and the end of the teacher? How a figuration of the teacher is produced through an ed-tech discourse. Learning, Media and Technology, 46(1), 33-46. (14 s.)
Ideland, Malin, Jobér, Anna, & Axelsson, Thom (2021). Problem solved! How eduprenuers enact a school crisis as business possibilities. European Educational Research Journal 20(1), 83-101 (19 s.)
Lundahl, Lisbeth (2016). Equality, inclusion and marketization of Nordic education: Introductory notes. Research in Comparative & International Education 11(1), 3–12 (10 s.)
Rönnberg, Linda; Benerdahl, Malin; Carlbaum, Sara & Holm, Ann-Sofie (2020). The Flow of Public Funding to Private Actors in Education: The Swedish Case, I: Hogan, Anna & Thompson, Greg (red.): Privatisation and Commercialisation in Public Education: How the Public Nature of Schooling Is Changing, London: Taylor & Francis Group (20 s.)
Serder, Margareta (2017). Apollons röst. I: Landahl, Joakim & Lundahl, Christian (red): Bortom PISA: Internationell och jämförande pedagogik. Stockholm: Natur & Kultur (s. 81-101) (20 s.)
Williamson, Ben (2021). Making markets through digital platforms: Pearson, edu-business, and the (e) valuation of higher education. Critical Studies in Education, 62(1), 50-66 (17 s.)
Studenten väljer dessutom en doktorsavhandling (ca 250 s.) och en vetenskaplig artikel (ca 25 s.).