Biesta, Gert J.J. (2011). God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber. (132 s.)
Bunar, Nihad (2016). Hållbar skolutveckling för lärande och hälsa – likvärdighet och kvalitet genom stödjande skolkultur och stödbaserad inkludering. Socialmedicinsk tidskrift. 93(5), 564-573. (10 s.)
Dick, Walter, Carey, Lou & Carey, James (2015). The Systematic Design of Instruction. Boston: Pearson. (kap 1, 10 – 13) (115 s.)
Lindgren, Lena (2014). Nya utvärderingsmonstret. Om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn. Lund: Studentlitteratur. (147 s.)
Rönnberg, Linda & Wikström, Christina (2022). Cross-national achievement surveys and educational monitoring in Sweden In: Louis Volante; Sylkie V. Schnepf; Don A. Klinger (ed.), Cross-national achievement surveys for monitoring educational outcomes: policies, practices and political reforms within the European Union. Luxemburg: European Commission Joint Research Centre EUR (pp. 115-135).
Sjøberg, Svein (2020). The PISA-syndrome - How the OECD has hijacked the way we perceive pupils, schools and education. Confero: Essays on Education, Philosophy and Politics, 7(1), 34-88.
Skolverket (2015). Kvalitetsarbete i praktiken. Stockholm: Fritzes. (26 s.)
Skolverket (2015). Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet. Stockholm: Fritzes. (54 s.)