Course literature VT 2024
Apelmo, Elisabet (2012). ”Som vem som helst”. Kön, funktionalitet och idrottande kroppar. Diss. Lund: Lunds universitet. (digital sammanfattning samt kap. 5). (35s.)
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (s. 123-139)
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. (kap 4, 7, 12 och 13). (55 s)
Butler, Joy I. (2016). Playing Fair. Champaign, Ill: Human Kinetics. (275s.).
Greilert, Lars. (2016). Banläggning. SISU Idrottsböcker. Kompendium (s.34–41, 82–97)
Houlihan, Barrie & Malcolm, Dominic (2016). Sport and Society. London: SAGE. (s. 57–76 och 463–573).
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa. Diss. Malmö: Bokförlaget Idrottsforum.org. (s. 25-36, 113-189).
Nilsson, Kerstin. (2014). Hitta lätt - så blir det rätt! En praxisnära, didaktisk studie om att orientera sig med hjälp av en karta. [Licentiatuppsats]. Gymnastik och Idrottshögskolan. (Följande kapitel: 1 Inledning, 3.3 Variationsteori, 3.4 Learning Study-cykeln, 3.5 Sammanfattning, 10 Diskussion). Tillgänglig via internet.
Sandell, Klas; Arnegård, Johan, & Backman, Erik (2011). Friluftssport och äventyrsidrott: utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund: Studentlitteratur. (kap 3 och 5) (44 s).
Styrke, Britt-Marie (red.). (2015). Kunskapande i dans: Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber (s. 25–69).
Tolgfors, Björn (2017). Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. Diss. Örebro: Örebro universitet. (s. 17-48).
Wahlström, Ninni (2022). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. (kap. 1 ,2 ,3 och 7). (65 s)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2019). Foundations of Sport and Exercise Psychology. 7:e uppl. Champaign, IL: Human Kinetics Publishers. (Kap: 4, 7, 18, 19). (100s)
Artiklar tillkommer motsvarande 80s.
Course literature VT 2025
Apelmo, Elisabet (2012). ”Som vem som helst”. Kön, funktionalitet och idrottande kroppar. Diss. Lund: Lunds universitet. (digital sammanfattning samt kap. 5). (35s.)
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (s. 123-139)
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. (kap 4, 7, 12 och 13). (55 s)
Butler, Joy I. (2016). Playing Fair. Champaign, Ill: Human Kinetics. (275s.).
Greilert, Lars. (2016). Banläggning. SISU Idrottsböcker. Kompendium (s.34–41, 82–97)
Houlihan, Barrie & Malcolm, Dominic (2016). Sport and Society. London: SAGE. (s. 57–76 och 463–573).
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa. Diss. Malmö: Bokförlaget Idrottsforum.org. (s. 25-36, 113-189).
Nilsson, Kerstin. (2014). Hitta lätt - så blir det rätt! En praxisnära, didaktisk studie om att orientera sig med hjälp av en karta. [Licentiatuppsats]. Gymnastik och Idrottshögskolan. (Följande kapitel: 1 Inledning, 3.3 Variationsteori, 3.4 Learning Study-cykeln, 3.5 Sammanfattning, 10 Diskussion). Tillgänglig via internet.
Sandell, Klas; Arnegård, Johan, & Backman, Erik (2011). Friluftssport och äventyrsidrott: utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund: Studentlitteratur. (kap 3 och 5) (44 s).
Styrke, Britt-Marie (red.). (2015). Kunskapande i dans: Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber (s. 25–69).
Tolgfors, Björn (2017). Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. Diss. Örebro: Örebro universitet. (s. 17-48).
Wahlström, Ninni (2022). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. (kap. 1 ,2 ,3 och 7). (65 s)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2019). Foundations of Sport and Exercise Psychology. 7:e uppl. Champaign, IL: Human Kinetics Publishers. (Kap: 4, 7, 18, 19). (100s)
Artiklar tillkommer motsvarande 80s.