Douglas, Mary (2002). Purity and Danger: An analysis of concepts of pollution and taboo. Abingdon & New York: Routledge. (244 s.)
Foucault, Michel (2003). Övervakning och straff. Lund: Arkiv förlag. (356 s.)
Goffman, Erving (2014). Stigma: Den avvikandes roll och identitet. Lund: Studentlitteratur. (176 s.)
Geltner, Guy (2014). Flogging Others: Corporal Punishment and Cultural Identity from Antiquity to the Present. Amsterdam: Amsterdam University Press. (112 s.)
Glucklich, Ariel (2001). Sacred Pain: Hurting the Body for the Sake of the Soul. Oxford: Oxford University Press. (278 s.)
Konstan, Davis (2022). The origin of Sin: Greece and Rome, early Judaism and Christianity. United Kingdom: Bloomsbury Publishing PLC. (216 s.)
Lundqvist, Erica Li (2018). “Den skeva vägen: Queera strategier bland homosexuella män”. I: Levd religion: Det heliga i vardagen, redigerad av Daniel Enstedt & Katarina Planck. Lund: Nordic Academic Press, s. 313–325. (13 s.)
Utöver detta tillkommer ca. 600 sidor artiklar och bokkapitel som tillhandahålls av lärare.
Synd, Smuts och Smärta - Religionsvetenskapliga och kulturhistoriska perspektiv
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen behandlar olika religionsvetenskapliga och kulturhistoriska perspektiv på synd, smuts och smärta. Utgångspunkt tas i förståelsen och konstruktionen av begreppen synd, smuts och smärta där olika religiösa traditioners föreställningar och praktiker kopplade till dessa begrepp diskuteras och analyseras. Utifrån begreppen synd, smuts och smärta undersöks religionsvetenskapligt och kulturhistoriskt viktiga föreställningar om fenomen som renhet/orenhet, olydnad, skuld, skam och utanförskap samt praktiker kopplade exempelvis till straff, martyrskap, självspäkning, initiationsriter och offer.
Kursplan och kurslitteratur
I kursplanen hittar du bland annat kurslitteratur och andra läromedel för kursen.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
Betyg 66%, Högskoleprov 34%
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).