Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne (2020). Vetenskapsteori för lärarstudenter (2:a upplaga). Lund: Studentlitteratur. (224 s.)
Bringsrud Fekjaer, Silje (2019). Att tolka och förstå statistik. Stockholm: Gleerups. (112 s.)
Carlgren, Ingrid (2009). Den forskande läraren: med ansvar för yrkets kunskapsbildning. Stockholm: Stiftelsen SAF i samarbete med Lärarförbundet. (64 s.) Tillgänglig på internet.
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjörn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
Creswell, John W. & Poth, Cheryl N. (2017). Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches (Fourth edition.). Thousand Oaks: Sage Publications. (458 s.)
Elbro, Carsten & Poulsen, Mads (2016). Utvärdera din undervisning: värdera och förstå statistik och evidens. Stockholm: Natur och kultur. (171 s.)
Hyldgaard, Kirsten (2008). Vetenskapsteori - En grundbok för pedagogiska ämnen. Stockholm: Liber. (272 s.)
Vetenskapsrådet (2019). Forskningsöversikt 2019 Utbildningsvetenskap. Tillgänglig via internet. (28 s.)