I delkursen behandlas vanligt förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd och dess omvårdnad under ett livsförlopp såväl som vid livets slut. Epidemiologi, etiologi, patofysiologi, symtom, diagnostik, behandlingsstrategier, prevention, prognos och jämställd hälsa behandlas utifrån evidensbaserad kunskap samt beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet integrerat med medicinsk vetenskap. Omvårdnad och omvårdnadsprocessens olika delar diskuteras utifrån ramverket Fundamentals of care och kärnkompetenserna.
Omvårdnad med medicinsk vetenskap II med VFU geriatrik och somatisk vård
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet
Kursinnehåll
Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande där reflektion ingår som metod för att utveckla empatiskt och etiskt förhållningssätt. I kursen ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) (delkurs 2 och 3) där utbildning under kvällar, nätter och helger kan ingå. Sjukdomstillstånd, omvårdnad, omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll diskuteras i förhållande till kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, förbättringskunskap och kvalitetsutveckling, säker vård och informatik samt i förhållande till jämställdhet och hållbar utveckling. Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om omvårdnad utifrån kärnkompetenserna avseende ett jämställt hälsofrämjande och förebyggande arbete vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar kunskaper inom handledning. Studenten ska efter avslutad kurs ha kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för att främja en hållbar utveckling.
Kursen består av 5 delkurser:
I delkursen ingår VFU inom geriatrisk vård där omvårdnad tillämpas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt med utgångspunkt från patientens behov, resurser och medicinska tillstånd. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessens olika delar tränas utifrån ett etiskt och patientsäkert perspektiv. Medicinsk teknik och vårdhygieniska riktlinjer tillämpas. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas i samverkan med patient, närstående och olika professioner. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö i relation till jämställdhet och hållbarhet diskuteras med fokus på den äldre människan inom geriatrisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
I delkursen ingår VFU inom somatisk vård där omvårdnad tillämpas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt med utgångspunkt från patientens behov, resurser och medicinska tillstånd. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessens olika delar tränas utifrån ett etiskt och patientsäkert perspektiv. Medicinsk teknik, riskbedömning och vårdhygieniska riktlinjer tillämpas. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas i samverkan med patient, närstående och olika professioner. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö diskuteras i relation till jämställdhet och hållbarhet med fokus på patienten inom somatisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
Delkursens omfattar teoretiska övningar gällande beräkningar, iordningställande samt administrering av läkemedelsordinationer.
Kursen ger en introduktion till grupphandledningens teori och praktik, handledningsprocessens olika faser samt till fenomenologisk empatisk kommunikation. Peer Learning introduceras och strukturerade läraktiviteter och peer assessment avhandlas. Obligatorisk grupphandledning i omvårdnad inleds.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Kurslitteratur
Course literature VT 2024
Gemensam kurslitteratur för delkurs 1-3
Andersson R, Regnér S, Rogmark C, (red) (2021) Kirurgiska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Ca 300 s.
Bjuväng A, Kjellberg M, Rehle H, Åkesson U, (2014) Klinisk kemi och klinisk fysiologi. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell Ekstrand I, (2021) Nya VIPS-boken. Välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet. Lund, Studentlitteratur AB. 296 s.
Ericson T, Lind M, (red) (2020). Medicinska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Ca 230 s.
FASS. Läkemedel i Sverige. Kungsbacka: Läkemedelsinformation AB. Senaste års utgåva.
Heise Löwgren C, (red) (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm, Liber AB.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. 374 s.
Muntlin Å, Jangland E, (red) (2020) Fundamentals of Care: klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. 50 s.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm, Natur & kultur. 228 s.
Thoresen H, Simonsen T (Red.), (2021) Illustrerad farmakologi. Lund: Studentlitteratur, 29 s.
Vårdhandboken.
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. 313 s.
Vetenskapliga artiklar som anges i studiehandledningen tillkommer i samtliga delkurser och omfattar ca 100 s.
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2017) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 200 s.
Lindholm C, Bååth C, (2019) Sår och sårbehandling. I Edberg A-K & Wijk H. (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund, Studentlitteratur. 30 s.
Edberg A-K & Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. 600 s.
Melhus Å, (2019) Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 496 s.
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2017) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 703 s.
Melhus Å, (2019) Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 496 s.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm, Natur & kultur. 228 s.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande.
Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1.
Sandberg H, (2022) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 358 s.
Course literature HT 2024
Gemensam kurslitteratur för delkurs 1-3
Andersson R, Regnér S, Rogmark C, (romed) (2021) Kirurgiska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Ca 300 s.
Bjuväng A, Kjellberg M, Rehle H, Åkesson U, (2014) Klinisk kemi och klinisk fysiologi. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell Ekstrand I, (2021) Nya VIPS-boken. Välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet. Lund, Studentlitteratur AB. 296 s.
Ericson T, Lind M, (red) (2020). Medicinska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. Ca 230 s.
Eriksson T, Midlöv R (Red.), (2023) Farmakologi och farmakoterapi. Lund: Studentlitteratur. 110 s.
FASS. Läkemedel i Sverige. Kungsbacka: Läkemedelsinformation AB. Senaste års utgåva.
Heise Löwgren C, (red) (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm, Liber AB.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. 374 s.
Muntlin Å, Jangland E, (red) (2020) Fundamentals of Care: klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. 50 s.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm, Natur & kultur. 228 s.
Vårdhandboken.
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. 313 s.
Vetenskapliga artiklar som anges i studiehandledningen tillkommer i samtliga delkurser och omfattar ca 100 s.
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2024) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 155 s.
Lindholm C, Bååth C, (2019) Sår och sårbehandling. I Edberg A-K & Wijk H. (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund, Studentlitteratur. 30 s.
Edberg A-K & Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. 600 s.
Melhus Å, (2019) Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 496 s.
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2024) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 684 s.
Melhus Å, (2019) Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 496.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm, Natur & kultur. 228 s.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande.
Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1.
Sandberg H, (2022) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 358 s.
Kurslitteratur inom delkurs
1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2017) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 200 s.
Lindholm C, Bååth C, (2019) Sår och sårbehandling. I Edberg A-K & Wijk H. (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund, Studentlitteratur. 30 s.
Edberg A-K & Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. 600 s.
Melhus Å, (2019) Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 496 s.
1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2024) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 155 s.
Lindholm C, Bååth C, (2019) Sår och sårbehandling. I Edberg A-K & Wijk H. (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund, Studentlitteratur. 30 s.
Edberg A-K & Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. 600 s.
Melhus Å, (2019) Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 496 s.
2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2017) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 703 s.
2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2024) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 684 s.
3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård
Melhus Å, (2019) Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 496 s.
3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård
Melhus Å, (2019) Klinisk mikrobiologi för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 496.
4. Läkemedelsberäkning I
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm, Natur & kultur. 228 s.
4. Läkemedelsberäkning I
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm, Natur & kultur. 228 s.
5. Handledning II
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande.
Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1.
Sandberg H, (2022) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 358 s.
5. Handledning II
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande.
Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1.
Sandberg H, (2022) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 358 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).