I delkursen behandlas vanligt förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd och dess omvårdnad under ett livsförlopp såväl som vid livets slut. Epidemiologi, etiologi, patofysiologi, symtom, diagnostik, behandlingsstrategier, prevention, prognos och jämställd hälsa behandlas utifrån evidensbaserad kunskap samt beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet integrerat med medicinsk vetenskap. Omvårdnad och omvårdnadsprocessens olika delar diskuteras utifrån kärnkompetenserna.
Omvårdnad med medicinsk vetenskap II med VFU geriatrik och somatisk vård
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet
Kursinnehåll
Kursens innehåll är fördelat på 5 delkurser. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande där reflektion ingår som metod för att utveckla empatiskt och etiskt förhållningssätt. Av terminens 20 veckor är 10 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU) (delkurs 2 och 3) där utbildning under kvällar, nätter och helger kan ingå. Sjukdomstillstånd, omvårdnad, omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll diskuteras i förhållande till kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, förbättringskunskap och kvalitetsutveckling, säker vård och informatik samt i förhållande till jämställdhet och hållbar utveckling.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurs 1 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurserna 2-5 ges betygen Underkänd och Godkänd. Betygen i delkurserna sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledningen). För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd för både tentamen 1 och tentamen 2 i delkurs 1. Kompensation av frånvaro från obligatoriska moment handläggs i samråd med examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges på schemat. Ingen ledighet beviljas under VFU. För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omtentamenstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Kursen består av 5 delkurser:
I delkursen ingår 160 timmars VFU inom geriatrisk vård fördelade på fem veckor där omvårdnad tillämpas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt med utgångspunkt från patientens behov, resurser och medicinska tillstånd. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessens olika delar tränas utifrån ett etiskt och patientsäkert perspektiv. Medicinsk teknik och vårdhygieniska riktlinjer tillämpas. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas i samverkan med patient, närstående och olika professioner. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö i relation till jämställdhet och hållbarhet diskuteras med fokus på den äldre människan inom geriatrisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
I delkursen ingår 160 timmars VFU inom somatisk vård fördelade på fem veckor där omvårdnad tillämpas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt med utgångspunkt från patientens behov, resurser och medicinska tillstånd. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessens olika delar tränas utifrån ett etiskt och patientsäkert perspektiv. Medicinsk teknik, riskbedömning och vårdhygieniska riktlinjer tillämpas. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas i samverkan med patient, närstående och olika professioner. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö diskuteras i relation till jämställdhet och hållbarhet med fokus på patienten inom somatisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
Delkursens omfattar teoretiska övningar gällande beräkningar, iordningställande samt administrering av läkemedelsordinationer.
Kursen ger en introduktion till grupphandledningens teori och praktik, handledningsprocessens olika faser samt till fenomenologisk empatisk kommunikation. Peer Learning introduceras och strukturerade läraktiviteter och peer assessment avhandlas. Obligatorisk grupphandledning i omvårdnad inleds.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Kurslitteratur
Gemensam kurslitteratur för delkurs 1-3
Bjuväng A, Kjellberg M, Rehle H, Åkesson U, (2014) Klinisk kemi och klinisk fysiologi. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell Ekstrand I, (2021) Nya VIPS-boken. Välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet. Lund, Studentlitteratur AB. 296 s.
Ekwall A, Jansson AM, (red) (2016) Omvårdnad & medicin. Lund, Studentlitteratur. 640 s. FASS. Läkemedel i Sverige. Kungsbacka: Läkemedelsinformation AB. Senaste års utgåva.
Heise Löwgren C, (red) (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm, Liber AB.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. 374 s.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm, Natur & kultur. 228 s.
Thoresen H, Simonsen T (Red.), (2021) Illustrerad farmakologi. Lund: Studentlitteratur, 29 s.
Vårdhandboken.
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. 313 s.
Vetenskapliga artiklar som anges i studiehandledningen tillkommer i samtliga delkurser och omfattar ca 100 s.
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2017) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 703 s.
Ericson E, Ericson T, (2018) Klinisk mikrobiologi. Nacka, Liber. 516 s.
Kumlien C, Rystedt (red), (2016) Omvårdnad & kirurgi. Lund, Studentlitteratur. 536 s.
Lindholm C, Bååth C, (2019) Sår och sårbehandling. I Edberg A-K & Wijk H. (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund, Studentlitteratur. 30 s.
Lindqvist O, Rasmussen BH, (2019) Omvårdnad i livets slutskede. I Edberg A-K & Wijk (Red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund, Studentlitteratur. 45 s.
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2017) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 703 s.
Ericson E, Ericson T, (2018) Klinisk mikrobiologi. Nacka, Liber. 516 s.
Kumlien C, Rystedt, (red) (2016) Omvårdnad & kirurgi. Lund, Studentlitteratur. 536 s.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm, Natur & kultur. 228 s.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1.
Sandberg H, (2017) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 359 s.
1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2017) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 703 s.
Ericson E, Ericson T, (2018) Klinisk mikrobiologi. Nacka, Liber. 516 s.
Kumlien C, Rystedt (red), (2016) Omvårdnad & kirurgi. Lund, Studentlitteratur. 536 s.
Lindholm C, Bååth C, (2019) Sår och sårbehandling. I Edberg A-K & Wijk H. (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund, Studentlitteratur. 30 s.
Lindqvist O, Rasmussen BH, (2019) Omvårdnad i livets slutskede. I Edberg A-K & Wijk (Red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund, Studentlitteratur. 45 s.
2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk H, (2017) Omvårdnad & äldre. Lund, Studentlitteratur. 703 s.
3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård
Ericson E, Ericson T, (2018) Klinisk mikrobiologi. Nacka, Liber. 516 s.
Kumlien C, Rystedt, (red) (2016) Omvårdnad & kirurgi. Lund, Studentlitteratur. 536 s.
4. Läkemedelsberäkning I
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm, Natur & kultur. 228 s.
5. Handledning II
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1.
Sandberg H, (2017) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 359 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att kursvärdering genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i slutet av kursen. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.