Delkursen belyser hälso- och sjukvårdens styr- och organisationsmodeller, ekonomiska förutsättningar samt etiska och hälso- och sjukvårdsekonomiska prioriteringar. Lagstiftning om hälso- och sjukvård, lagstiftning om arbetsmiljö, arbetsrätt samt jämställdhetsarbete och diskriminering diskuteras. Modeller för ledarskap samt gruppsykologi med inriktning mot allmänsjuksköterskans professionella ansvar i att leda det patientnära omvårdnadsarbetet studeras. Delkursen belyser även problemlösning, konflikthantering och kommunikationsmodeller som diskuteras med utgångspunkt från sjuksköterskeprofessionen. Dessutom tränas och tillämpas kvalitetsutveckling, förbättringskunskap, riskanalys för en säker och personcentrerad vård. Kommunikation och samarbete i team tränas genom praktisk tillämpning.
Omvårdnad med inriktning mot ledarskap
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet
Kursinnehåll
IInnehållet i kursen är fördelat på två delkurser. I den första delkursen behandlas ledarskaps- och organisationsteorier inom hälso- och sjukvårdsorganisationer, gruppsykologi, kommunikation samt konflikthantering. I delkursen ingår följande kärnkompetenser: förbättringskunskap för kvalitetsutveckling, säker vård, personcentrerad vård samt samverkan i team. I den andra delkursen behandlas grupprocesser i relation till handledning.
Kursen består av 2 delkurser:
Delkursen fokuserar gruppdynamiska processer inom gruppsykologin vilka presenteras och diskuteras med utgångspunkt från såväl grupp som individ. Vidare behandlas även gruppdynamikens betydelse för handledning. Fortsatt obligatorisk grupphandledning i omvårdnad ingår enligt progressionsspåret för denna aktivitet.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att kurserna OM111B och OM112A är godkända.
Kurslitteratur
Berlin J, Kastberg G, (2021) Styrning av hälso- och sjukvård. Malmö: Liber. 210 s.
Ehrenberg A, Wallin L (red.) (2019) Omvårdnadens grunder – Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. 483 s.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur. 711 s.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Valda delar. 50 s.
Kaiser N, Lundberg M, (red) (2018) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur & Kultur. 327s.
Marquis BL, Huston C Jorgensen, (2017) Leadership roles and management functions in Nursing. Theory and Application (9 th ed). Philadelphia: Wolters Kluwer Health. (internationella upplagan, ISBN 9781496361400), 300 s.
Svensk sjuksköterskeförening, (2016) Värdegrund för omvårdnad. PDF (2019-04-14) 20s.
Wheelan SA, (2017) Att skapa effektiva team: En handledning för ledning och medlemmar. Lund: Studentlitteratur, 5:e upplagan. 192s.
Alternativt
Wheelan SA, (2017) Creating Effective Teams - A Guide for Members and Leaders (5th Ed). SAGE Publications, Inc. 168p.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras vetenskapliga artiklar, lagar och annan litteratur, omfattande ca. 150 s.
Forsyth DR, (2009) Group Dynamics (5th Ed). London: Cengage Learning. Kap. 6. Totalt 14 sidor. Sidan 144-157.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 32 s.
Vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma, cirka 100 s.
1. Omvårdnad med inriktning ledarskap
Berlin J, Kastberg G, (2021) Styrning av hälso- och sjukvård. Malmö: Liber. 210 s.
Ehrenberg A, Wallin L (red.) (2019) Omvårdnadens grunder – Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. 483 s.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur. 711 s.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Valda delar. 50 s.
Kaiser N, Lundberg M, (red) (2018) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur & Kultur. 327s.
Marquis BL, Huston C Jorgensen, (2017) Leadership roles and management functions in Nursing. Theory and Application (9 th ed). Philadelphia: Wolters Kluwer Health. (internationella upplagan, ISBN 9781496361400), 300 s.
Svensk sjuksköterskeförening, (2016) Värdegrund för omvårdnad. PDF (2019-04-14) 20s.
Wheelan SA, (2017) Att skapa effektiva team: En handledning för ledning och medlemmar. Lund: Studentlitteratur, 5:e upplagan. 192s.
Alternativt
Wheelan SA, (2017) Creating Effective Teams - A Guide for Members and Leaders (5th Ed). SAGE Publications, Inc. 168p.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras vetenskapliga artiklar, lagar och annan litteratur, omfattande ca. 150 s.
2. Handledning III
Forsyth DR, (2009) Group Dynamics (5th Ed). London: Cengage Learning. Kap. 6. Totalt 14 sidor. Sidan 144-157.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 32 s.
Vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma, cirka 100 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet skriftligt och muntligt till studenterna under början av näst-kommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.