Delkursen belyser hur hälso- och sjukvårdens organisation styrs, samt lagstiftning om hälso- och sjukvård och arbetsmiljö. Arbetsrätt, jämställdhet och hot och våld inom hälso- och sjukvård, diskuteras. Modeller för ledarskap samt gruppsykologi med inriktning mot sjuksköterskans professionella ansvar i att leda det patientnära omvårdnadsarbetet studeras. Delkursen belyser även kompetens för arbete i team och det interprofessionella samarbetet, vilket även tränas genom praktisk tillämpning. Dessutom tränas och tillämpas kvalitetsutveckling, förbättringskunskap inom omvårdnad, utifrån ledarskap och kärnkompetenserna.
Omvårdnad med inriktning mot ledarskap
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper kring det ledarskap som sjuksköterskan utför i sin profession. Vidare syftar kursen till att studentens ska utveckla kunskaper om hälso- och sjukvårdsorganisation, ledarskapsteori, gruppsykologi och lagstiftning för att kunna leda omvårdnadsarbetet. Studenten ska även inhämta kunskap i hur sjuksköterskan arbetar i team och hur kvalitetsutveckling av omvårdnad genomförs.
Kursen består av 2 delkurser:
Delkursen fokuserar på gruppdynamiska processer inom gruppsykologin vilka presenteras och diskuteras med utgångspunkt från såväl grupp som individ. Vidare behandlas även gruppdynamikens betydelse för handledning. Fortsatt obligatorisk grupphandledning i omvårdnad ingår enligt progressionsspåret för denna aktivitet.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att kurserna OM111B och OM112A är godkända.
Kurslitteratur
Berlin J, Kastberg G, (2021) Styrning av hälso- och sjukvård. Malmö: Liber. 210 s.
Ehrenberg A, Wallin L (red.) (2019) Omvårdnadens grunder – Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. 483 s.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur. 711 s.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Valda delar. 50 s.
Hommel A, Andersson Å, (red.) (2023). Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: Sjuksköterskans professionella ansvar. Studentlitteratur: Lund. 2: a upplagan. s 136.
Svedberg L (2021) Gruppsykologi - Om grupper, organisationer och ledarskap. Studentlitteratur: Lund. 7:e upplagan. s. 326.
Ödegård S (red.) (2019). Säker vård: nya perspektiv på patientsäkerhet. Liber: Stockholm. s 313
Svensk sjuksköterskeförening, (2016) Värdegrund för omvårdnad. PDF (2019-04-14) 20 s.
Wheelan SA, (2022) Att skapa effektiva team: En handledning för ledning och medlemmar. Lund: Studentlitteratur, 5:e upplagan. 192 s.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras vetenskapliga artiklar, lagar och annan litteratur, omfattande ca. 150 s.
Forsyth DR, (2009) Group Dynamics (5th Ed). London: Cengage Learning. 701 s.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 32 s.
Vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma, cirka 100 s.
Kurslitteratur inom delkurs
1. Omvårdnad med inriktning ledarskap
Berlin J, Kastberg G, (2021) Styrning av hälso- och sjukvård. Malmö: Liber. 210 s.
Ehrenberg A, Wallin L (red.) (2019) Omvårdnadens grunder – Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. 483 s.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur. 711 s.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Valda delar. 50 s.
Hommel A, Andersson Å, (red.) (2023). Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: Sjuksköterskans professionella ansvar. Studentlitteratur: Lund. 2: a upplagan. s 136.
Svedberg L (2021) Gruppsykologi - Om grupper, organisationer och ledarskap. Studentlitteratur: Lund. 7:e upplagan. s. 326.
Ödegård S (red.) (2019). Säker vård: nya perspektiv på patientsäkerhet. Liber: Stockholm. s 313
Svensk sjuksköterskeförening, (2016) Värdegrund för omvårdnad. PDF (2019-04-14) 20 s.
Wheelan SA, (2022) Att skapa effektiva team: En handledning för ledning och medlemmar. Lund: Studentlitteratur, 5:e upplagan. 192 s.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras vetenskapliga artiklar, lagar och annan litteratur, omfattande ca. 150 s.
2. Handledning III
Forsyth DR, (2009) Group Dynamics (5th Ed). London: Cengage Learning. 701 s.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 32 s.
Vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma, cirka 100 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).