Bornemark, Jonna & Svenaeus, Fredrik (red.) (2009). Vad är praktisk kunskap? Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 100 s)
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos (Valda delar i samråd med kurslärare ca 150 s.)
Fejes, Andreas; Lindberg, Viveca & Wärvik, Gun-Britt (red.) (2017). Yrkesdidaktikens mångfald. Falun: Lärarförlaget. (275 s.)
Hjertström Lappalainen, Jonna (red.) (2015). Klassiska texter om praktisk kunskap. Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare; 100 s.)
Jönsson, Anders. (2023 ). Lärande bedömning. (6:e uppl.). Malmö: Gleerups. (182 s.)
Kontio, Janne & Lundmark, Sofia (2021). Yrkesdidaktiska dilemman. Stockholm: Natur & Kultur. (343 s.)
Lagström, Annica. (2012). Lärlingslärare – en studie om hur vård- och yrkeslärares uppdrag formas i samband med införandet av gymnasial lärlingsutbildning. Doktorsavhandling. Göteborgs universitet, Institutionen för vårdvetenskap och hälsa. (Valda delar i samråd med kurslärare; 100 s.)
Laurillard, Diana (2012). Teaching as a Design Science. Building Pedagogical Patterns for Learning and Technology. New York: Routledge (255 s.)
Mårtensson, Åsa (2021). Yrkesutbildning på gränsen mellan skola och arbetsliv: en intervjustudie om yrkeslärares och handledares arbete med arbetsplatsförlagt lärande. Doktorsavhandling. Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande. (Valda delar i samråd med kurslärare; 100 s.)
Rosvall, Per-Åke, Ledman, Kristina, Nylund, Mattias & Rönnlund, Maria. (2020). Yrkesämnena och skolans demokratiuppdrag. Malmö: Gleerups. (160 s.)
Vetenskapliga artiklar tillkommer (ca 150 s.)
Relevanta styrdokument och myndighetsmaterial för vuxenutbildning och gymnasial yrkesutbildning tillkommer (ca 100 s.)