De Sondy, Amanullah, Gonzalez, Michelle. A. and Green, William S. (2020) Judaism, Christianity, and Islam: An Introduction to Monotheism. London & New York: Bloomsbury Academic. (272 s.)
Franck, Olof & Thalén, Peder (red.) (2018). Interkulturell religionsdidaktik: utmaningar och möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (Kapitel 3, 4, 6 och 10. 106 s.)
Groth, Bente (2002). Judendomen: kultur, historia, tradition. Stockholm: Natur och kultur. (Urval i samråd med lärare 160 s.)
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups. (199s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. 5:e utgåvan. Stockholm: Natur & Kultur. (Kap. 7, 9, 10. 107 s.)
Löfstedt, Malin (red.) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. (Kap 12 & 13. 28 s.)
Plank, Katarina & Enstedt, Daniel (red.) (2018). Levd religion: det heliga i vardagen. Lund: Nordic Academic Press. (352 s.)
Rasmussen, Tarald & Thomassen, Einar (2007). Kristendomen: en historisk introduktion. Skellefteå: Artos. (Del 1 och 2. 270 s.)
Roald, Anne-Sofie (2005). Islam: historia, tro, nytolkning. Stockholm: Natur och kultur. (Urval i samråd med lärare 160 s.)
Stier, Jonas (2019). Identitet: ett socialpsykologiskt perspektiv, Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. (184 s.)
Trost, Jan (2010). Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur. (165 s.)
Utöver detta tillkommer källtexter (ca. 250 s.), aktuella artiklar (ca 200 s.) och ett skönlitterärt verk.